Otadžbina

552

ДНЕВНА СВЕТЛОСТ И УЧИОНИЦА.

прозорског према патосу као 12:11, т. ј. квадратна површина стакла у прозорима била је већа, но квадратна површина патоса у учионици. 1 Овде се јасно види напредак новијег доба, Наша „Правнла о грађењу школа« не говоре ништа о овоме. Ми смо мишљења, да се за геограФску ширину, на којој живимо ми Орби и Хрвати, може усвојити : за школе на узвишенијем и слободном месту, и за мање учионице, однос 1 : 6 за југоисточну и јужну страну; за југозападну страну 1 : 5; за све остале стране 1 : 4. За школе у улицама с високим зградама, у дољама, и у равницама поред већих река (као у Бачкој и Банату), где је чешће магле, за југоисток, југ, и југозапад најмање 1:4, а за остале стране по Трајхлеровом мишљењу 1:3, и преко тога. При истој површини прозора боље је да су ирозори чешћи а мањи, но ређи а већи; јер, кад су прозори већи а ређи, онда пада сенка на нека ученичка места, од шпроког зида између прозора. 2 За стубове између ирозора. вели Кон : Чини ми се, да би било пајбоље, да се, као у ФотограФским и жпвописачким радионицама, цела лева страна замени прозорима, који су један од другог одељени само узаним гвозденим стубићима. Код једнокатних здања ово се може врло лако извести. Ферон је то доказао његовом угледном школом на париској светској изложби 1878 године. 3 Са гвозденим гредама, које се сад свуда при већим грађевинама употребљавају, и које ће без сумње за кратко време са свим истиснути дрвене греде, могуће је овај захтев извести лако и код вишекатних здања. А то би била највећа благодат за нежне дечије очи. За јасно осветљење учионице важпо је, да зидани стубови између прозора не буду правоугаоног облика, но да буду изнутра сманнути, а тако исто и горња страна. Само доња даска мора остати водоравно, те да светлост, која се од ње одбија, не засењава деци очи, и да не пада под клупе дечије, па отуд да се одбија у детиње очи. 4 Но, да би и најудаљенија места од прозора била повољно освстљена, није довољно само да постоји неки сталан однос између површине прозора и површине патоса, но мора и висина горње ивице нз ирозору да стоји у правнлном односу према ширини учионице. Што је учионица пшра, то треба и прозори да су виши, те 1 Кон, стр. 114 II 115. 2 Фупс, стр. 49. 3 Кон, стр. 1'8. 4 Кон, стр. 116.