Otadžbina

О СРАЗМЕРНОМ ПРЕДСТАВНИШТВУ МАЊИНЕ

91

већа стабилност у радњи законодавнога тела. Тако у опште се износи као спасоносно средство увођење двају домова и онде где би и најмање било места. Један би био представник и тумач интереса и потреба народних, представљајући дух прогреса и новачења; други веран чувар традиција којима се као очувава стабилност и предупредиђава од сваке пренагљивости. С друге стране многи износе и препоручују разна средства да се обезбеди независност управне власти од законодавне, тврдећи да је подела опште државне власти на три гране проста Фикција, а да је у ствари законодавна власт све и сва, и да својим чешћим мешањем у послове управне власти претп да ову последњу са свим апсорбује. Има опет доста озбиљних мисленика који из основа нападају саму установу народног представништва. Они наводе да је она постала немоћна да се помоћу ње изведу велике социјалне реФорме, да не даје никакве стабилности државном животу, једном речи да се данашњи парламентаризам нреживио. Та мисао, коју само износим, налази јачи одзив међу творцима најновијег плебисцитарног покрета у Францеској, за који се не може рећи да не броји у својим редовима и правих поборника слободе. Колико су основане новике на данашњу парламентарну нестабилност која одиста постоји, у то питање ми не ћемо улазити. Само се може констатовати да се ири томе скреће пажња више на резултате, последице, управо спољашњу страну , него иа узроке који их производе. Узрок свима незгодама, које се толико износе, налази се, ако не у свему а оно у повећем делу, у самоме начину на који се образује народно представништво. Теориско схватање и практичка примена у томе погледу апсолутно се размимоилазе. Кардинални је принцип представничке владе представништво целога народа у законодавноме телу и закон већине при решавању и донашању одлука. Међу тим у практици са свим противно бива ; често ни половина народа није представљена,