Otadžbina

КЊИЖЕВНИ ПРЕГ.1ЕД

639

1'ова, још ббљс допунити ову нашу распрааицу, и коју више проговорити о овим школским књигама. Сад нам још остаје да проговоримо коју и „о учи.шма 11 . Прво ћсмо говоритн о „Карти Краљевине Србијс", која се сада употребљава, у III разреду, прп предавању »Земљописа«, Та је карта нуна погрешака, на тој карти пеке су планине са свим другим именима обележене, а не оним, која се спомињу у „Земљопису« ; а неке нису ннкако ни обелезкене, као ; Честобродица, Локва, Балеј и Висока и т. д. а овамо се о њима говори у »Земљопису« ; а осим тога и многа места, на тој карти, нису обележена, а спомињу се у »Земљонису». Како је сада новом админитративном поделом подељена Србија на нетнајест округа, то досадању карту треба из школе пзбацити п бољом заменити. Зато би требало, према новој административној поделн земље, израдити нову карту са новообразовапим окрузима и обележити тачно на њој п срезове у сваком округу. Само та карта не треба да буде претрпана многим местнма, но само треба да се на њој обележе, осим граница Србије,: свп окрузн и срезови, као и среска места; све планине и повећа брда, реке, мсста псторпјски знатна, која се у »Земљонису 8 спомињу, манастири и пугови. Само тако израђена карта могла би се корнсно употребити при продавању „Земг.описа» у осн. школи. Како је наш главни ђенерачитаб израдио ђенералштабну карту „Краљевине Србије", ми мислимо да бн најзгодније и најбоље било, кад би се надлежни потрудили и заузели : да се у нашем ђенералштабном геограФском одељењу изради према тој карти и једна (само, равуме се, у много ман.ем Формату) карта „Краљевнне Србије за III разред оси. школе" ; и тако, мислимо, да би и наша основна школа добила једном ваљано израђену и тачну карту.Још нам остаје да проговоримо коју и о »Шрајберовим природописним сликама,» које се употребљавају за очигледно посматрање и изучавање животиња и биљака, у осн. школи. По нашем мишљењу, те су слике незгодне и неудесне за употребу у осн. школи, јер су претрпане мчогим животињама п биљкама, о којима се никако и не предаје у осн школи, те деца посматрајући све те животиње и биљке, свраћају своју пажњу од оних животшга и бпљака, о којима уче, и које само треба да носматрају. Осим тога, због свог великог Формата, исте су слике незгодне за вешање о зид у школи, а и ако се држе у школи, оне се кваре и упропашћавају; јер се. не могу урамити, а осим тога су и врло скуне, те их сиромашне школске онштине не могу ни да набаве за своје школе.