Otadžbina

216

ГОРЉП ДОМ СРБНЈЕ

све впше сеоска нам деца наваљују са села у вароши. осхављају земљоделство да се спреме за чиновнпштво, Тим све више опада пропзводна земаљска снага а но варошнма расте полунаучени пролетаријат који, још мало, па неће имати од чега да живи. Ако хоћемо да нам обаве:?но школовање буде корисно, ва.ља с „отим" почети да се све сеосне школе иретворе у земљоделске, у којима да се знми учи теорпјскп а лети практично на земљишту, које би свака оиштина имала за то да одреди. Тим би се наша земљоделска нроизводња разгранала и усавршила на велику корпст сеоском народу. Тако исто , но варошима треба завести занатлијске теоричне и ирактичне школе, чиме бн се иоложио темељ народној индустрији. Под таквпм условима. ја пристајем на обавезно школовање. јер онда нећемо са школама параднрати, као сад, пред светом, него ћемо подмиривати праве народне потребе. Г. прота ВеличковиЛ тражи, да се другој алинеји предложене редакцпје овога члана дода „основне науке источно православне вере". 11). В. Ираљ изјавн да ужи уставотворни одбор није могао усвојнтп нрнмедбу г. Николајевића, јер то, што он тражи, налазп се већ у 19 4 члану овога пројекта, а тш иредлог г. Шапчатпша, јер би то штетно бпло. Питање о настави интереоује цео образовани свет У целој се Евроип зна, да је у Србијн обавезна иастава, а када бп се усвојио нредлог г. Шаичанина, иошло би се у назад. Треба да отојп у Уотаву п једна обавеза за родитеље, који но њему уживају толпке слободе. Нн примедба г. Велпчковића нпје потребна, јер је црква довољно осигурана члановнма 17 п 18. У противном олучају могла би ое ограничнтп слобода наставе. Познато је на пр. да о стварању света другаче. говоре астрономија и геологија, а другаче наука хришћанска, и некаква клерикална влада Ш1Ш : пр. Ур. могла би стати на нут слободи наставе, ако бп се усвојио додатак г. Величковића. Међутим се нод-