Otadžbina

О СУЂЕЊУ ВЕШТИЦАМА

269

онда се хтелн, не хтели, морамо радовати, што смо све то време робовали под Турцима и тако били заклоњени од шеног уплива. РеФормација није ублажила ни умањила веровање у вештице, нити је стала на пут њиховом спаљивању. Нису ли сами реформатори били најсталнији у веровању у ђавола, и зар Лутер није био прави Фанатик веровања у Сатану. За њега је свет био (( уо11 ТеиМ", пун злих духова, којих се он истина није бојао, али који су га ипак јако узнемиривали. Тако је дошло, да су се католици и протестанти у Немачкој надметали у гоњењу вештица и у суђењу истима. Тако је дошло, да су стотине хиљада у Немачкој, а тако исто иу другим земљама: у Француској, Шпанији и Италији, у Енглеској, Шкотској и Ирекој, у Шведској и Норвешкој, у Данској и Холандији, па и у Пољској, Чешкој, Мађарској и Аустрији платиле главом иа вешалима или изгореле на згаришту као жртва суј.евјерја о вештицама и о спајању злих духова с људским створењима, односно о улажењу првих у поеледње. И то •се веровање продужава још у нашем столећу, и оно тиња још н дан дањи у души најниже, нарочнто сељачке класе народа, где опет брђани долазе на прво место. — Па ипак је луч просвете новог века, нарочито помоћу штампе, успео, да, ако не искорени сујеверје, које по својој суштини и није тако и у толикој мери опасно, а оно да бар отклони и са свим у ирах претвори гадне ниске и себичне смерове, којп су се често крилп иза окривљавања појединаца и читавих група као вештица п јеретика. За овај велики успех, чију важност ми једва можемо одавде, с краја деветнаестог века и да појмимо, а камо ли да оценимо, ми имамо вечно да благодаримо великим духовима и слободним мислиоцима свпх народа, који су све своје силе, па и свој живот били заложили, за то, да ослободе народе и друштво од сујевјерица, и да тако отму мрачњацима п себичњацима једно оружје