Otadžbina

442

ЈЕДАН ПОГЛЕД НА ЕКОНОМНЈУ КАО НАУКУ

жава, вели се, треба да се уздржи од сваког утицања у приватну ирнвреду, остављајући појединцима савршену слободу у регулисању њихових узајамних односа. Подела добара у друштву расподелиће се под владом слободне утакмице најкорнсније и најправичннје, онако како днктирају природни закони. То начело своди се на стару Физиократску Формулу «1а188ег Јајге, 1а188ег раззег." По теорији нове школе, држава као најмоћнији агенат прогреса, као излив живих сила и интелектуалних аспирација и представник народног јединства, позвана је по самој својој природи да помаже и покреће напредак у правцима свију маниФестација заједничког живота па п у економном. Природним законпма који би водили хармони]и интереса стоје на путу велике препоне, као што су крађа, отмица, монопол и т. д.; којих је радња штетна по опште интересе. Да би се сад то спречило, свакн народ организује се у државну заједницу са разноврсним органима чија се радња састоји у гарантовању личности и својине, у заштити слабих и нејаких Слободна утакмица, слобода рада и кретања, неоспорно су допринеле великом напретку и развитку продуктивних снага. Али не треба заборавити да то важи на ограниченоме терену, на пример у иредузећима да се даде јачи стимулус у производњи и сузбију монополне цене, и то само онда, кад се такмиче приближно једнаке економне снаге. Са свим је друкчије кад се начело слободне трговине хоће да промени на односе свију соцпјалних редова, управо на цео друштвени живот. Оставити апсолутну слободу такмичењу неравних сила, значп оставити сиротне и слабе ван сваке заштпте. Држава која је по својој мисији позвана да их штити, не сме оставити такву слободу такмичења на пример између кашг талиста, који у свако време може да чека на повољнпје прилике, и малих произвођача, који при најмањој економној непогоди потребују брзих средстава, илп са раднп-