Pašić : ilustrovani radikalni almanah
ке другове из
Пашићева Влада и посладња Народна Скупштина Нраљевине Србије на Нрфу 1916. Председник Пашић био је на путу у Русији.
= пошао са њим у намери да преко Бугарске пређу у црноречки округ где је покрет био нешто живљи, н увере се на лицу места шта је управ у ствари. И они су изишли из Београда, али очекујући, најпре, још неа, да им се придруже у Земуну и провлачећи ce. затим, кроз многе тешкоће у путу,
преко Аустро-Угарске и Румуније,
ститли су у Бугарску и на границу нешто доцније. Тако су ми сутра. дав објашњавали ствар Јаша но Влада. Именовали су и личности, које су Oчекиване у Земуну н у драстичној форми износили узроке њихову изостанку. - |
Они су остали још дан-два. у Кули и око границе, па су затим дошли у Видин. Одатле је Јаша отишао, по споразуму с нама, у Земун, да продужи услуге емигралији и да буде ближе Београду. Ту се задржао неко време, али није био задовољан својим бављењем. Често је шисао да. је готово излишно његово бављење ту пошто га Бестред не држи у току ствари.
Из тога времена важно је забележити његову намеру. да покрене у Земуну лист. О томе он пише у једном свом писму без датума, (сва његова писма тога. доба су без датума):
— За. најдаље три недеље покренућу евде с Милотем (Грабовачким) лист. Треба. да, буде Памфлет кад паски „Гримасе Донсопиће кратке,
занимљиве, али одлучне политичке чланке. кратке приче, па. п песме. виће се пи са стварима Уупарских =, али јип зите логађајима у Ор-
бији. Излазиће у малим књижицама на 2 табака сваки 16 страна. Тако може писати о политици, а, не треба му кауција. Милош ће штампати та ко рећи бадава, наплатиће хартију и слагаче и ако узима лист 200—9250
претплатника, управо, ако се прода
од сваке свеске 200—9250 комада, по 20 новч. = 2 гроша, моћи ће опстати. Говорио је пријатељски са овд. држав. тужиоцем и он рече, да he лист моћи излазити само ако се не меша много у хрватске размирице, Шта да. радимо Репили смо да о Хрватској нигде и не спомињемо...“"
Нисам имао прилику да видим тај намеравани лист. По овој прилици остала, је ова намера. неостварена одласком Јашиним из Земуна,
Ту, у Земуну, опевао је „Буну у Србији". Нешто касније он о том пише: „Написао сам песму од близу два штампана табака. Држим да ми је боље испала, за. руком, но ма, која досадања. Писана је просто, за масу и удешена за агитацију. Овде се на сме штампати. Може ли тамог (у Бутарској). Управо требало би да, може. Тешкоћа, је и око вовца. Коштаће на. 40 фор. од 1000, а ја немам новапа. Од своје стране дао бих 10 фл. а кад би штампарија. чекала могао би се један део и продати, па платити.“
Друтим писмом таље спремљену песму. |
„Као што ћеш видити, пише, HHсам хтео да опевам историју, није томе преме, но спев за агитацију. Нека се нико не-срди SMO није j споменут. Иас зимад сам из тај
бала. Нека ни теби не буде криво (пише једном од првака емиграције) што си ушао у онај шкандал и одену, ти си ми био најугоднија личкост, јер твоје име ће направити највећега ефекта. Држим да то знаш, да у Краљевом крштеном писму пише: „Емил Разнован . Отац му није помињан. Ту је крштеницу видео 5. код митрополита, Гледај дакле ни
штампај песму.."“ А после овога, даје се савет о облику књиге „како би | се лакше кришом преносила, па се
уз то зналачки рачуна, колико би реди песма. изнела штампана (1330 реди) и како би изгледала „кад би са штампала на. великом табаку, Као што је онај у календару „Орлу и на два ступца и колико би штампа ста-
ла и „како би се најлакше могла, до-.
турити штампана. до Н. Сада, а одатле до Земуна. итд.
Писмо се завршава молбом да, се „никоме не спомиње од кога је песма. Није ни од какве хасне, а. ако дочују могу се без нужде светити мојима, који су у Србији остали, а, нису ни поданици."
Наша је жива жеља (била, да се песма. штамла, што пре, али смо у том послу наишли на велике тешкоће. Пре света нама у емиграцији вије лако било одвојити потребну суму ва штампу и друге трошкове: а, осим тога, била. је и једна друга. невоља. У целој Бутарској, није онда било оно неколико чисто српских слова; у Руз помиње извор ворзијн, која
у песми, да краљ Милан ниј ша и да је ва крштењу добно =ме
j
e e
и
РА