Pastir

719

же превагу, као што Ге тако и рађено, и нродужава се да се људска слобода угуши. — Овакви религиГозни поступци подигли су мржњу и на саму веру, али мржња ова нте праведна , дакле шпе на истини основана. Сви народн имагу своге грађанске законе, и они су зато направљени, да се помоћу њих одржи поредак и безбедност земље, и ти су закони предати људма, да извршавагу, као што они прописуГу, али како се закоии извршаваГу? Хедни, кош их извршаваГу, имаГући савест чисгу и непокварену, извршаваГу их тачно, а други имагући покварену и чудну савест, газе вх пред другима, и тиме побуђуГу незадовољство и мржњу како против истих закона, тако и против владе. А ко 1 е овде коме крив? Закони! Не, но они, кош их злоупотребљавагу. Тако Ге и с вером. Вера хришћанска но основима свошм има ту цељ, да споги цело човечанство, без разлике народности и развнћа у Гедно цело тело и у Гедан дух, Гер су сви људи геднаке природе и за Гедну цељ створени, да сви уживагу божге благодети и разумну слободу, ко^а се не може утемељити. без братске и узагмне љубави целог хришћанског света. Основ вере излаже Спаситељ овим речима: „Возлккиши Господл Когл ткоего, ксемх сердцемг ткоимх; и ксеиз дг(шгћ) гкоекз. Возлккиши клижнаго ткоего, гако слмл1’о секе.“ То су браћо основи вере наше и то ге цељ њена! Дакле онац кош не живи но овим основима, мо же ли осећати благодети драгоцене вере, и по њима се управљати! За цело не може. Не треба дакле мрзити на веру но на оне кош Ге хрђаво сватагу и злоупотребљавагу, ко1и проналазе разна срества, да угуше нашу човечанску слободу, па да нас почине и упрегну у свог несносни Гарам. Из тога сљедуге, да ми имамо двогаке дужности, Гедна Ге да живимо и радимо по основима наше Хришћанске вере, а друга да се чувамо од оних, кош нод Хришћанства гледе да нашу слободу сруше, и нас заробе, да им служимо као безсловесна животшва. Поступагући тако, треба да сажаље-