Pastir
805
Према овако знатноГ важности реченог дела, а покренути изгавом г. Рувиднћа у 45. броГу „Пастира“ држимо да нам се замерити неће, ако и ми наше назоре у том погледу према могућству свошх сила изнесемо. Што се саме установе ове тиче, ми ћемо се за сада ограничитн само на онолико, колико нам прилике а и сама ствар допушта. Свака установа а тим вигае установа, ко1у црква усвага и врши преко свошх свештеноелужитеља, ако се поради своге важности и сувремене нотребе желн преиначити, треба да има у обиму како цељ, копн мисли послужити, тако и прилике у кошма се врши. Досадањи начин вршеља испита, по нашем мишлењу, са своГе краткости, ниуколико значење његово неодузима, но шта више, према времену и прпликама у кошма се врши, посве 1е удесан и цгели одтоварагући. Кад ово кажемо, ми немамо намеру побигати назоре писца у том погледу, као што држимо, да и поштовани писац дели с нама подгеднако уверсгве у томе. Главна цел, кога се испитом жели постићн, та ге, да се лица узети се желећа, начисто изЈасне о правог наклоности и сопственоГ вољи свогог, пре него што се вежу ташом брака, како би се на тал начин избегли бракови коги се при силењу рад користи матершалне закључавагу, кош без сумн.е имаГу зле посљедице по друштзо. Сад вошило се то досадањим, или нредложеним начином, цељ се св 1 когако подгеднако постизава и по грађанског и црквеноГ чести њеноГ. Према овоме, хоћемо ли сад ову установу мегвати, ширити и већу гог Формалност давати? Пре него што би на то одговорили, сматрамо за нужно казати нешто претходно, о суштини саме ове установе. Кад црква, као што смо напред казали, уевага испит као свогу установу, кога ге дуговременом практиком, освештена, ми мислимо да неби могли у истоГ допуштати