Pastir
574
косе родио у ШурскоГ, нек се пење на џамту и нек слави Мухамеда, пророка над пророцима; коме Ге отачанство Мексика, нека лови људе као дивљач са оружгем у рукама и нека их даге у жртву свом идолу; ко Ге становник острва средиземног мора, нек се клања парчету дрвета, камену и т. подобна? . . Да, ка оваквом тужном резултату довела би нас наука или боље да речемо космополиткзам сувремених идега неколицине људи негледаГући на то, што и они знаду да оно, што 1е истинско и право у целоме свету, да оно што носи печат божанствености овде, несме и не мора бити другогачиГе ни у Америци ни на сандвиским острвима, па ни у камчату. И после овог ови људи нестиде се говорити да су они људи народски и да сваки онаг кош не дели њихово мишлење шне с њима, ниге с народом. Колико тек само у последње време ми чуГемо различних нападања на „Пастира“ само зато што „Пастир“ нше тобож на странки народног само зато што ни1е с њима. Но интересно би било знати, где Ге таГ народ, та маса ко1а Ге с њима? И ми смо у народу и баш у средини оног народа кош саставља Гезгро српског народа; но ми невидесмо симпатиге народње на њиховог страни. Ми виде смо Гедну зебњу, само Гедно страховање нашег народа према таквим богоодступничким тежњама њиховим. Хедно Ге само у чему наш народ криви патриара и у чему га и ми не оправдавамо, а то Ге: што патриарх ни1е имао оне практичности, оне гибкости у характеру своме, да подобно апостолу Павлу рекне: „вс^мг кмхх ксд , дд скако нћкУд спдсг>.“ На њих 1е требало гледати као на људе болешљиве, заражене 1едом. А шта раде лекари кад има1у намеру да излече болеснике? ПопуштаГу и уступагу многим жељама њиховим а у ствари предписуГу дшету и лекарства она, коГа теориГа извесне болести зактева.... Р. П,