Pastir

656

II.

Смутно време бегагае у Тудеи онда кад се родио св Тован Крститељ. Ово време беГаше богато многим нададама, али бедна беГаху сретства кога би задовољила духовне потребности. Књига „открића“ храњаше у себи драгоцени завет божиш, и указиваше Гудеима чисто учење вере и наравствености. Али, кад Израиљ читаше ову књигу (открића — откровења), а његовим очима беГаше таван покривач, и он, видећи и чухући, ниге разумео ово откриће, и нгго 1е напгоре, он се не стараше да из тог открића придобте светла начела, већ на против, видео Ге у њему то што се његово! матершалног користи клони. У средини ГудеГскоГ, много беГаше зналаца кош су тумачили закон и пророке. Но да би се тачно тумачнло слово божиГе, ни!е доста само Гедно махинално знање , — за то Ге нужно живо деГство духовног чувства божествене истине, а баш тога и не доста1аше књижевницима ГудеГским ко1и брогаху слава и речи , али опет нису могли уђерити прави дух и истину ко!а се тамо налажаше .... Божанствени закон бегаше у њих изопачен и обезображен разним људским предањима; Гедита заповед о љувави, коГа Ге у том закону Спаситељем указана, код њнх се раздељаваше на много већих и мањих заповеди: у место тога, да узбуде унутрашњи дух и даду му полет к светим целима, они до нашитнишх поГединости састављаху иравила и друге коГекакве Форме за спољно владање , шле би се праведно могло назвати магмунисањем. Храм божи беГаше загроможден и опкољен другим коГекаквим мањим стаГама, тако, да народ немогаше докопати се до средине свог светилишта. Они, кош руковиђаху духовном силом народа, беГаху Ге раздробили на наГмање честице и нису били у стању, да из тих ситних честица саставе Гедну целину. Пред поГављењем Хована Крститеља, примечаваше се у животу ГудеГског народа нека збрка гордости и унижења,