Policija

— 565 —

венише, пре расуђивања о томе; то је покрет обичне грабљиве животиње да нешто прибави себи...

2. другу периоду чини појава памћења. Нервозна вибрација, која се оптичним нервом доставља мозгу, раствара се у можданим ћелијама, где се налазе све успомене васпитања и добрих примера, искуства и разумног предвиђања, и изазива размишљање и расуђивање, да ли треба појављену жељу остварити. Нормалан мозак одмах увиђа, да је заблудно мишљење: „нико неће видети“ и да је много логичније: „велика већина крадљиваца је ухваћена и осуђена, то ће и тебе снаћи, па ће то бити штетно и за тебе и за твоје“ или друго мишљење: „твоји претци су били поштени“ или „роЂацима ћеш учинити.на жао, што ћеш себе и њих осрамотити“ и други разумни разлози који одвраћају од кривичног дела.

3. трећу периоду чини остварење жеље, тиме што се извршује намеравани покрет којим се остварује извесна штетна радња, — или се одустаје од тога извршења под утицајем разумног размишљања и суђења.

Наравно да у овом трећем периоду и јесте тежиште ва она слаба бића, чије размишљање није разумно или није довољно или се у опште и не појави. Она извршују намеравану жељу и постају злочинци. Питање је, колики је при том утицај њихове воље, колико је њихово ја свесно и криво за извршену радњу и какве мере треба друштво према њима да предузме: прво ради своје заштите, а после и у самом њиховом интересу, да не постану рецидивисте (повратници).

Идеја о злочинству као кривичном делу и о његовом кажњавању у ствари нема историје, јер постоји од кад постоји друштвена заједница организована у ма којој форми државе. Те две идеје могу се ипак сматрати као изражаји појмова створених у друштву, јер пре организације друштва у државу појединац није осећао никаквих обавеза према друштву, нити је осећао гриже савести ни покајања; он је више био охол што је извршио намеравану радњу, јер се јављао као победник према слабијим. Те су се идеје створиле ипак поступно са организовањем и јачином државне заједнице и добијале своју конкретну форму у гоњењу и кажњавању злочинаца.

У науци није још начисто изведено питање, да ли је џелат постао пре судије, или је судија постао пре џелата. Ово друго