Policija

= 568 —

и рђаво васпитање главни. узроци криминалитета. Ипак у бићу сваког у осталим односима нормалног човека постоји јасно изражена способност за одлучивање између добра и зла.

Тежиште овог најновијег учења своди се на то, да се учиниоцима кривичних дела не суди. Оно се поклапа са оним јеванђелским хришћанским учењем: не судите, да не будете суђени. Велико је питање по среди, где је истина. Да ли су се векови удаљили од јеванђелског учења или је и само јеванђелско учење нетачио, Једино што је тачно то је, да је човечија душа необјашњива, и да се никад не може тако проучити, да се нешто са сигурношћу може тврдити. Тиче се више веровања. Данашње доба верује, да постоји слободна воља и на тој су основици израђени позитивни закони од којих не одступају знатно ни нови законски пројекти изузевши италијански од 1921. год.

ТУ) Практично посматран живот, он нам показује, да су државама потребни казнени законици, који предвиђају унапред које су радње људске означене за кривичне и кажњиве, како би се на тај начин вршила општа репресија злочина. Свакоже је познато шта не сме да ради и он према томе има свој живот да управља. У главноме општа забрана и заповести казнених законика поклапају се са религиозним и моралним схватањима не само наших предака него и нашим. Оне се састоје у: на уби, не крзди, непрељуби и т. д. усавршене према најмодернијим схватањима друштвеног саобраћаја и његовим потребама.

Као што би било прерано и штетно, да су усвојени преллози антрополошке криминалне школе основане на анатомном злочиначком типу, јер се показало, да су та тврђења у основи претерана и опасна ако се уопште за целокупно друштво, тако би и сад било опасно, ако би се усвојило најно-· вије гледиште о одговорности према друштву без обзира на слободну вољу или анатомску правилност или неправилност кривчеву.

Болна односно слаба тачка овог учења је у томе, што се и код њега — кад усваја место казне мере заштите дру“ штва — полази од тога да будућем судији даје само просту моралну улогу, да преобрази учиниоце кривичног дела. А то нам очигледно показује, да се на кривца може утицати.