Policijski glasnik

298

ПОЛИЦИЈСКИ

ГЛАСНИК

БРОЈ 39

добиће целокупне слике: аћ — сс! — еГ — ^ћ —■ Јк — 1т, докле ће тромији посматрач, који тек после три момента добија целокупну слику, доћи до слика: аћс — ЛеГ — — к1т. Ако су те целокупне слике већ због свог различитог састава неједнаке, оне онда могу бити још различитије, кад узмемо, да једном или другом посматрачу из неког узрока испадну једне илп друге моментне слике, н, пр. а, <1, §•, к, или да му створе нејасне утиске — тада су природни елементи, из којих су те целокупне слике састављене сасвим друкчији, представа истог догађаја код различитих лица биће различита, па ма сва та лица подједнако и добро посматрала. Само се по себи разуме да се неједнакости појединих слика не могу практично изнети онако, као што су их разни посматрачи саставили из тих моментних слика. Ово математичко излагање послужило је само за то, да се објасни извесан број разних посматрања. Даље од исте такве важности су тако зване акустичке обмане. Код болесника су оне чешће него опгичке обмане. У ту ствар нећемо се упуштати, но ћемо само напоменути, да иследник ваља да брижљиво пази на то, да нема какве акустичне обмане, а иосле је даље ствар лекарска. Ми треба да обратимо пажњу само на оне заблуде, које се дешавају код здравих људи, или код оних, који се истина сматрају као здрави, али се тренутно нису налазили у нормалним односима. Под тим треба нарочито разумети људе, који су били у великом страху или самртној опасности; с тога на саслушавању ваља припазити на такве људе, који су у каквој тучи, разбојништву или у покушају убиства повређени с опасношћу по живот. Осем тога, што се услед страха, ужаса и бола све рђаво схваћа, такви људи налазе се већ у стању, које је равно стању болесних људи. Према томе они пате од правог уображења и чују речи, које чак нису ни изговорене. Дешава се да они чују гласове гониоца и претње, ма да тога ничега нема нити је било, као и да чују да им се неко одзива и обећава помоћ, ма да у близини нема никога, ко би им помогао. (Наотавиће ое).

ПАРИОКА ПРЕФЕКТУРА НА ИЗЛОЖБИ Неколико хиљада веома различитих предмета које је преФектура изложила на париској изложби заузимају четири сале у павиљону вароши Париза код Инвалидскога Моста, у павиљону о чијем стилу и архитектури може бити говора, или који 110 општем мњењу садржи веома богате збирке. Прва од те четири сале служи, у неку руку, као предсобље другим трима. У њој су ретке и занимљиве званичне објаве, као што је »наредба Паскијеа која наређује Парижанима да осветле своје домове 20 марта 1811, приликом рођења Краља од Рима® (сина Наполеона I); номенклатура мера предузетих да се осигура ред нриликом преноса тела „покојнога Краља® Луја XVI у цркву Сен-Дениса; текст наредаба косидијера, од 27 Фебруара 1848, за хапшење »господе Гизоа и Дишателеа, бивших министара оборене владе" ; наредба за пренос посмртних остатака Наполеона I, 10 децембра 1840, итд. У суседној соби скупљене су слике или бисте свију полицијских преФеката Париза, почев од пре три века па до данас. Та занимљива колекција садржи слике од врло велике вредности. Затим, у излозима око којих с.е нарочито скупљају посетиоци, стоје документа или историјски предмети из архива ПреФектуре, музеја Карнавале и многих приватних збирака. Најдрагоценији аутограФи су из револуционе периоде: укази за постављање ОФИцира у вандејској војсци; наредбе за хапшење краљевске породице, ЛалипоЛандала, ШозеФине де Боарне, будуће царице Француске, славнога хемичара Лавоазијеа; наредба да се госпођа Ролан пусти на слободу; разна документа која се тичу конвентовца-песника Фабра д' Еглантина и духовите госпође Талијан, итд. 'Гу су још: медаља сливена за успомену васпоставља париске општине 1789; медаља коју су карбонари послали Шарлу X; наредба за преношење милонске Венере у Париз. Један старински цртеж од Хајдбринка, који датира из доба чувене наредбе противу паса, представља прегекта полиције како сања читаву легију паса који хоће да га пождеру.

Трећа сала, као и претходне, преобилна је занимљивим стварима. Пре свега ту су предмети из старих ансана сенскога департмана : једно ђуле, кључ, катанац из Бастиље : једна врата старе консијержерије; врата са затвора за дужнике у СентПележи, изгледи малога Шателеа и Форсе, а поред њих фотограФски снимљени изгледи нових апсана, чистих, пространих, видних, готово конфортабл. Ту су још и историјске успомене: саслушавања краљеубице Равајака, текст пресуде према којој је рашчеречен на пијаци Греви ; план апсане у којој је био затворен атентатор Домијен; једна бомба Орсинијева који је покушао убиство Наполеона III; делови паклене машине Фијескијеви спремљене противу живота Луја Филипа: многобројни документи који се тичу Мацинија и његових другова; документа из парниде противу четири министра Шарла X итд. У више излога смештена су дугмета, плочице, нумере, шешири, појаси, значке свију врста, слике, ФотограФије, и тако даље. све што се тиче полицијских униФорми свију чипова почев од давних времена па до данашњега доба. Затим, разни модели карата тајних агената, међу којима мали овалан картон, украшен симболичким оком које је тако често инспирисало Фељетонисте. Слике и гравире представљају многобројне моделе старих кола која су била пре данашњих жељезница,, трамваја, омнибуса и кола. У тој занимљивој збирци има и документа по којима се види да кочијаши никада нису сијали својим врЛинама према публици. Једна наредба од 9 јула 1750 то тврди: »Полицијски одеЉак, извештен да кочијаш Фијакера, злоупотребљујући навалу грађаеа из свију крајева унутрашњости у престоницу, нарочито уцењујући народне представнике, сматра за дужност да, из нашега братства и гостопримства, обнови привремену наредбу од 24 септембра 1789, која утврђује таксу од 24 суа за сва места у оквиру нових париских баријера. 1 ' Поред те наредбе налази се пресуда којом се „осуђује на ,три месеца затвора, у Бисетру, кочијаш Марне што је вређао и злостављао једпога грађанина, забрањује му да понова пада у исти преступ под страхом телесне казне, и наређује штамнање ове пресуде." Ту је једна пресуда, датум 29 бримера 1792 године: »Вратар затвора Консијержерије примиће именованога Пешона, осуђенога што је понизио општинску ешарпу коју је носио... к Последњи део изложбе полицијске преФектуре, који није најмањи, посвећен је установи судскога идентитета. Антропометрија коју је Бертиљон установио у Паризу усвојена је сада скоро у свима земљама. Као што се може констатовати према изложеним предметима, справама и таблицама, она је постала неопходно потребан Фактор судске администрације. Ту су јасно изложени разни документи и клишеи на стаклу, сви начини да се утврди научни идентитет једне индивидуе која крије своје име. Ту су врло интересантни специмени утврђивања идентитета које су постигнуте између париске полиције и полиције вароши Берлина, Беча, Лондона, Алгира, Милана. У главном цела изложба је брижљиво уређена, богата драгоценим подацима за развиће и садашње стање полицијске струке, и заслужује да се види. ♦ ОШПТИНОКИ П00Л.0БИ Од једног опшгинског писара добили смо оваква питања са молбом за наше мишљење и објашњење. До сада тврђене су тапије код полицијских власти са овим текстом: „Истинитост потписа и печата суда општине Н. тврдим. Прописна такса наплаћена је. <( А потврђења уверења сходно § 471 грађ. судског пост. о остатку земље продавчеве вршена су са овим текстом : »Истинитост потписа и печата суда Н. као и садржину овог уверења на основу изјаве потписатих одборника, тврдим по наплати таксе." Меру земљишта за тапије вршио је до сада редовно општински суд у чијем се реону означено земљиште налази. Потврђење општинског суда нарочито је ово обухватало. И до сада није срески чиновник на »лице места®, излазио да ово мерење земљишта по приватним продајама или