Pravo i privreda

malne egzistencijalne potrebe. Permanentno praćenje zakona, kojim se uređuje ova oblast, zahtevalo je da se pristupi njegovim izmenama i dopunama. Imajući u vidu da je u pojedinim opštinama veoma nizak nivo zarađa, što praktično uslovljava i veoma nizak nivo materijalnog obezbedenja, pristupide se utvrdivanju jednistvenog minimalnog nivoa socijalne sigurnosti koji će važiti u svim opštinama u Republici. Takođe, pooštride se i precizirati uslovi za ostvarivanje prava na materijalno obezbedenje, posebno kada su u pitanju nezaposlena radno sposobna lica, kao i za smeštaj starih lica u ustanove socijalne zaštite. Prava boraca, ratnih vojnih invalida i članova porodica palih boraca iz ranijih oslobodilačkih ratova i oružanih akcija posle 17. avgusta 1990. godine, ostvaruju se u skladu sa saveznim Zakonom o osnovnim pravima vojnih invalida i porodica palih boraca, republičkim i pokrajinskim zakonima i uredbama Vlade Republike Srbije, a prava civilnih invalida rata u skladu sa republičkim i pokrajinskim zakonima u uredbama Vlade Republike Srbije. Na osnovu saveznih propisa prava ostvaruje 78.127 lica, a na osnovu republičkih 117.639, od dega je 6381 civilnih invalida rata. Na osnovu Saveznog zakona vojni invalid! ostvaruju pravo na: lidnu invalidninu, dodatak za tuđu negu i pomod, ortopedski dodatak, zdravstvenu zaštitu, a porodice palih ili umrlih boraca i vojnih invalida porodičnu invalidninu i pravo na zdravstvenu zaštitu. Na osnovu republičkih propisa ostvaruje se: dopunska lidna i porodična invalidnina, naknada za vreme privremene nezaposlenosti (ovo pravo ostvaruju samo učesnici oružanih akcija posle 17. 08. 1990. godine đok se ne zaposle, u visini prosečne zarade ostvarene u Republici u mesecu u kome se vrši isplata) i mesedno novčano primanje za borce invalide nesposobne za privredivanje i bez prihoda od bilo koje imovine. Imajući u vidu dinjenicu da se od prošle godine primenjuje povoljniji nadin uskladivanja °vih prava, prema procenjenom rastu zarada u mesecu u kome se vrši isplata i da je znatno povedan nivo primanja koja se ostvaruju na osnovu saveznih, odnosno republidkih propisa, materijalni položaj ovih korisnika je znatno poboljšan. Time se obezbeđuje materijalna zaštita boraca, porodica palih boraca i vojnih invalida iz svih oslobodiladkih ratova, ukljudujudi i oružane sukobe posle 17. 08. 1990. godine. Obaveza je države, da u sklađu sa važećim propisima obezbedi odgovarajudu materijalnu zaštitu ove kategorije gradana i da merama u oblasti zdravstvene zaštite, rehabilitacije, zapošljavanja i rešavanja stambenih potreba poboljša njihov ukupni položaj. Imajudi u vidu navedeno, neophodno je da se nastavi saved započetom operacionalizacijom i konkretizacijom strateških postavki iz Programa rekonstrukcije monetarnog sistema i ekonomskog oporavka Jugoslavije, kako bi se teret njegovog sprovodenja adekvatno rasporedio na različite slojeve stanovniStva. Takode, neophodno je konkretnim merama i aktivnostima preduprediti eventualne socijalne tenzije i usredsrediti brigu države, izmedu ostalog, na najosetljivije kategorije stanovništva, decu, invalide, stare, materijalno ugrožene 1 nezbrinute. Pri tome se mora voditi računa da se široka lepeza mera socijalne politike, za čije ostvarenje su gradani najneposrednije zainteresovani, uskladi sa merama ekonomske politike, koja mora sadržati takve mehanizme koji omogudavaju aktivnu primenu socijalne politike. Time de socijalna politika postati deo razvojne politike i biti osposobljena da ostvari funkciju osnovnog motivacionog faktora za povedanje proizvodnje i efikasnosti poslovanja. To de automatski usloviti i socijalni razvoj, odnosno podidi nivo socijalne sigurnosti i kvalitet zadovoljavanja socijalnih potreba građana i podizanje ukupnog nivoa i kvaliteta životnog standarda gradana, pri demu se socijalni problemi moraju rešavati kroz intenziviranje privrednog razvoja.

263

SOCUALNA PRAVA U USLOVIMA TRŽIŠNE PRIVREDE