Privredne zgrade : ručna knjiga za privrednike i tehničare : sa 500 slika u tekstu

28

ласти кровови са великим ипспадом леже преко стубаца и косника, који су са темељним ступцима чврсто спојени.

Ови наслони, пошто су са свију страна отворени, имају ту добру страну, што се свуда око њих може колима приступити и пшеница на најзгодније место истоварити. На тај се начин много уштеђује, како у раду тако и времену.

Поред тога се у њима може пшеница потпуно да исуши, па и поред велике таксе за осигурање против пожара — која се постављањем громобрана у неколико смањује — јевтинији су од затворених наслона.

Како ће се правити ови наслони, поред цене коштања, меродавви су и други обзири као: висина трошкова око одржавања, интерес на уложени капитал и т. д. Поред тога у рачун треба унети издатак око осигурања против пожара, како за зграду, тако и њену садржину. Нарочито је важна садржина, чија је вредност неколико пута већа од саме зграде. Овоме треба додати још губитак од мишева, тица, крађе и т.д., па кад се све то узме у обзир, није лако решити се ва начин подизања оваких наслона.

За наслоне земљиште треба да је по могућству што сувље и да је за нешто узвишеније над околним земљиштем. Земљиште се, као и код пластова, покрива свежњима прућа и тврдом сламом. Наслон треба тако окренути, да његов забат буде у правцу од куда долазе непогоде, а да би се киша задржала, треба ту страну обложити хоризонтално или вертикално даскама и исте премазати карболинеумом.

Величина, запремина наслона пре свега зависи од величине и плодности вемљишта са кога се скупља жетва. Може се увети, да је за земљиште средње каквоће и при осредњој жетви од јутра потребно најмање 25 газ простора наслона. Ширина отвореног наслона не треба да је преко 20 т (не рачунајући испад крова), да не би вршење машином било отежано, пошто димњак од локомобиле — због опасности од пожара — треба да је најмање 5 то од ивице наслона, а остојање точкова за кајиш ивмеђу локомобиле и вршилице треба да одговара дужини кајиша од 15 та. Ширина наслона од 18—20 та довољна је да могу двоја натоварена велика кола ући и да се једновремено истоваре.

Висина стреје од наслона не треба да је преко 7 т. Боље је 6--6,5 m, пошто је код веће висине теже убацивање снопова, и потребно је више трошкова и рада, но што је то случај кад је висина мала. Према величини наслона кровни се вевачи постављају на размаку 5—6 ша, како би се свуда могло колима проћи. Конструкција треба да је лака, са мало употребљене грађе, али ипак да је довољно јака да пркоси највеђим олујама.

Зграда ће бити јевтинија, ако се свуда, где је то могуће, употребе облице или полуоблице, ивувимајући прагове и рожњаче, ва које се узима дрво четвртастог пресека. За столице вевача мањих наслона могу се употребити импрегнирани телеграфски диреци, који се директно укопају у земљу, те се на тај начин уштеди овидаћи ступци за темеље. Везачи не треба да имају ниско постављене хоризонталне