Prosveta : almanah za godinu ...

О

што ће противу себе наврстати иначе врло одабране еле- менте који су досад сматрали за почасну друштвену службу, за службу прогресу и општем добру, за праву службу демократији, ставити јој се насупрот. Међутим што мора бити, мора... Ма ко и у име чега кочио друштвени напредак, мора бити склоњен с кочнице. Ми ћемо, без тога, бити можда политички развијено, али економски малокрвно и штуро друштво, покрај свих иначе услова да будемо снажни, здрави и смели. У животној борби, која. ће остати вечита и ако не сурова као доданашња, ми Ћемо подлегати горима од себе само зато што је наше грађанско васпитање једнострано. Та једностраност особеност је, мислим, српске демократије, која не чини част висини и ширини њених друштвених схватања. Она Ће оценити како треба ову примедбу једног свог оданог пријатеља.

Једностраност је та у признању искључиве вредности и искључиве владе идеала и идеалних добара. Материјална добра, већ зато што су нешто материјално, земно, грубо, егоистично, на лошем су гласу, заједно са свима својим представницима. Као некад, пре више од хиљаде година у Риму, тако се саду Србији на груб посао материјални: индустриски, трговачки, предузимачки, посреднички, гледа као на недостојан идеала демократског, као на недовољно чист, или ако баш не тако, оно као нешто што компромитује само собом, неподударно с неокрњеном чашћу, нека "врста сар фтипино пипипа. Само се тежачки, ратаров посао, тачно опет као у Риму, сматра за достојан.

Ко још натеже у тим неприличним предузећима, ко с муком живи од њих, или још ко пропадне у њима, има одмах апсолуцију. Добар је самим тим што није успео: остало је читаво у њему оно што је добро, а страдало само оно што га је кварило, што иначе није за жаљење. Али ко на своју несрећу успе, ко савлада тешкоће почињања, ко развије посао, добије полет и тражи више места и признања себи и свом маху, тај тим самим ствара себи нов фронт противника и борбе. Њему Ће се признати техничке способности и врлине, али осумњичити моралне. И они који ће први оградити јавни морал од такве опа-