Prosvetni glasnik

ЗАПИСНИК ГЛАВНОГ

ПРОСВЕТНОГ САВЕТА

831

Ј. Пецић, др. В. Бакић и Ст. Д. ПоаовиК нису за то, једно за то што се разуме у гимнастици онолико колико треба у основној школи; друго за то, што за веће захтеве немамо спремних учитеља, који умеју радити с пушком и топом, те се неће моћи извршити, као што још није остварено ни по средњим школама, и треће за то, што по мушким школама има више од сто учитељака, које нису у стању то предавати. Арх. Дучић и Св. Вуловић потпомажу предлог г. др. Панчића, да се дода војно вежбање , јер се оно не разуме у гимнастици. Место истинских пушака, могу се дати дрвене пушке деци у руке, тим пре што сад нема пуњења у четири команде. Војно је вежбање врло потребно, јер навикава децу реду и у природи је дечијој да се воле њиме занимати. После тога, Савет одлучи, већином гласова, да место »Ггшнастик а« дође на 10. месту » Гимнастика с војним вежбањем."

САСТАНАК БХХХШ 7. Децемдра 1881. у Београду Били су : иредседник др. .). Панчић и потпредседник Ј. Пецић. Редовни чланови: П. Срећковић, арх. Дучић, арх. Неетор, др. Л. Докић, др. Јован Валента, М. Миловук и др. В. Бакић. Ванреднн чланови : Ј. Туроман, Свет. Николајевић, Св. Вуловић, Вл. Карић, Бор. Тодоровић, и А. Николић. Привр. деловођа Ст. Д. Поповић. Помоћник деловође Вл. Карић. I Председник објављује да је на дневном реду даљи претрес » Предлога закона о основним школама « и да би требало решити предлог г. Свет. Николајевића о ■лПознавању грађанских ирава и дужности«. Савет одлучује, да »Познавање грађанских права и дужности « дође на 5. месту у реду наставних предмета за основну школу.

Прелази се на Женскм рад , и Савет то прима по министарском предлогу.

Прелази се на 2. алинеју 5. члана. Др. ПанчиК предлаже, да се ова алинеја споји с чланом 6., пошто оно што се говори у 6. члану није готово ништа друго но оно што се вели у 2. алинеји 5. члана. После кратког говора, у коме неки чланови приметише, да со у члану 0. говори само о књигама које ће се одобравати од стране државне власти за учење и

да то не треба спајати с чл. 5. где се говори које ће се науке и вештине учити, Савет одлучи, да се како 2. алинеја 5. члана, тако и сав 6. члан прими по министарском цредлогу.

Свет. Николајевип прихвата предлог г. др. Л. Лазаревића, који је изнет на једном од пређашњих састанака, да се каже, да се оставља министру да одреди шта ће се од усвојених наука учити по варошким а шта ио сеоским школама, јер је то важна ствар и треба коју реч о њој проговорити. Св Вуловић миоли, да то треба да уђе у наставни план, т. ј. шта и у ком обиму^од побројаних предмета да се предаје у сеоским , а шта опет у варошким школама. Др. Валента напомиње, да је о овоме истина говорено на пређашњим састанцима, али није ништа решено. Ако се то у закону не реши, онда нема темеља, по ком би се тражило, да дође у наставни план. За то треба да се каже онако начелно , као што је предлагао г. др. Л. Лазаревић. В. Карић вели, да ово предмета што је усвојено, мора се предавати у свима школама ; нема дакле места, мимо тога, давати власти министру, да може негде тај број предмета крњити, или му нешто додавати. А. Николић налази да би ово о чему се говори било нешто ново, што се не може никако унети као Фактично наређење у закон све донде докле се не би у начелу решила подела школа на варошке и сеоске. Ако ко жели ту поделу, онда нека поведе нарочиту начелну расправу о томе. П СреКковиА налази да је баш овде места да се каже: » шта ће се и колико из аојединих иредмета учити у сеоским, а шта у варошким школама, ароиисује министар.« Др. А. ДокиК не усваја да се прави разлика између варошких и сеоских школа , јер неће шкодити варошкој деци ништа што ће знати што из пољске привреде и др., тим пре, што је 90% нашег становништва сеоски сталеж. После тога, Савет одлучи, да се преко овог питања пређе на дневни ред.

Прелази се на Члан 7. Иавестилац примећује, да одбор предлаже , да се изостави овај члан, почем је на другом месту речено, да све што важи за мушке школе вреди и за женске. Савет одлучује, да се члан 7. предлога изостави.