Prosvetni glasnik

592

них наетавника. Али тај поремећај ипдп мало раније од оиог времена, кнд је г. миниетар програме послао, теје по послатом програиу грађа потпуно изведена Ова је настава руковођена рационално у свима разредима. Усмени је рад претходио већином писменом раду у I и II раз. а у III и IV р. није било без обостраног рада, само је код њих надвлађивао писмени рад. И у овој настави задаћама домаћим и школсвим дат је еталан ред јопг е почетка шк. год, од наставнога еавета, који се брижљиво одржавао. Успех ове наставе опажа се код еваког детета и задовољава очекивања свију школских пријатеља. 5. Настава је географска и историјска најсретнија, што се поделе на наставнике тиче. Она се налазила преко целе године у рукама једног наетавника. Но она није сретна што со промене програма тиче. Географску су насгаву заетали нрограми г. министра на са евим друкчијем правцу и материјалу рада. Мало је боље пгго ее тога тиче са иеторијеком наставом. Наетавник је морао сав рад удесити од половине Фебруара и у погледу распореда научне грађе и у погледу коликоће те грађе. Извођење ове наставе имало је највећих тегоба, које су оставиле врло осетне последице. Еад се упореди број ђака, који имају да понављају пспите и да понове разреде због геогра®ске наставе, еа бројем ђака мз свију осталих предмета, онда излази да иоловина тих /јака а/гда само на географску наставу. Узроци су оваког успеха познати г. министру из извештаја, који еам још под 7. Априла о. г. Бр. 81. поднео. Успех ове наставе није могао задовољити захтеве и очекивања у овој шк. години, а надати се је да ће се у идућој години много поуздаиији напредак показати, јер ће, без еваке сумње, поменути извештај дидактичке промене изазвати. Ове јевећ могао приметити брижљиви посматрач школског рада, само шго еу у овој школ. години дотпле каено. 6. Настава јестаственичка, физичка и огемијска налазила се у рукама једнога наставника. На јестаствен. наставу имао је утицаја и наставни план, који је у почетку школ. год. изашао, повећавши ову наставу са једним предметом „иозна-

вање човека и његова нега." Промена програма није реметгла ову наставу, јер са њоме није се миого отишло било. Ово је било с тога, што је наставпик ове груие наука одсуетвовао од почетка шк. год. па до 15. Новембра. За то време ови предмети нису нредавани, по одобрењу г. министра. Извођење ове наставе вршено је помоћу учила што се на руковању налазе. За ботанику помоћу хербариума г Панчића, слика страног биља у трговини и још пеких учила, —- за зоологију помоћу слика Фицингерових, — за минералогију помоћу минеролошких збирака: добављане са стране и збирке домаће; — за „иознавање човека и негу" нема никаквих учила него се наставник служио зоологијом од. Е. Дрногорца; — за основе физикс и основе хемије има збирака и реагенција. Хемију еу деца учила, већином екепериментално у кабинету. Насгавник је изводио ђаке и у поље ради ове наетаве. Желети би било да ово извођење деце у поље буде еамо чешће, јер слабо помаже, ако је то ретко и мало, као што је ове године било само четири нута. У пољу се деца најживље интересују разноврсним етварима, кад им се пажња свраћа на њих и често и вештачки. Најбољи је успех био код оних предмета, које су одраснији ученици учили. То је било овако: најбоље код ученика IV разреда из минералогије и хемије, за тим код ученика III р. из осн. физике и зоологије, па редом други и најпосле први разред; 7. Настава у цртаљу, краснопису и певању била је отпочета, и трајала је : цртање до 15. Новембра, а краснопис и певање до 1. Јануара. Привремени учитељ невања разрешен је по молби од те дужносги, краснописјенапуштен променомраспореда предмета на наставнике, — наставе у овим предметима није ни било. Добивене оцене из геометријског цртања, које утичу на прелазак ученика потрвене су као да не постоје, по одобрењу г. министра а због оекудице наставника: и 8. Наставе у телесном и војничком вежбањц није никако ни било. III Бако се одржавао ред иеђу децом. Уз наставу иду диецинлинске мере, каштиге које се унотребљују за успешније извођене њено.