Prosvetni glasnik

268

протоколу избележићете, тога ради, имеиа таких ученика, који су, услед болести, изостали од годиншег исиита. V 1. Еад се испит сврши и ученицима, одличним ио учењу и владању, раздаду књиге, које су из министарства свакој школи иод печатом разаслате, имаћете приступити најважнијем по сваког наставника, послу давања оцене за постигнути успех у школи. Нре него што бисте овај посао извршили, дужни сте према 2.тачци члана 78. закона о основним школама, саслушати месни одбор школски о свему што он имадне да вам саопшти о школи и о раду учитељевом, а исто тако имаћете да саслушате и учитеља, ако би он имао да каже што о радњи школског одбора или општинске власти односно њиховог старања или немара око школе. Све ово нека буде у присуству једне и друге стране. Ирема прописима које Главни Просветни Савет, на основу овлашћења треће алинеје, тачке четврте члана 78. поменутог закона, поставио, дужни сте приликом давања оцене за рад наставников, имати на уму ове прилике: а) Је ли наставник радио с једним разредом или с два, три и четири разреда? Као што се по себи разуме, једним се мерилом не може и не сме мерити рад наставннка који ради с једним, ма како многобројним, разредом и рад наставника који ради у два, три или четири разреда. Нарочито они сеоски наставници који су целе ове године школске радили с потпупом нижом основном школом заслужују, да им се успех, постигнут са свима разредима, оцени с погледом па све тешкоће наставе, многобројност предмета који се предају и друге прилике које долазе и код других наставника. Као што за оцену рада у једнорачредној гаколи треба захтевати све што је ирописано и у погледу наставног материјала и у ногледу успеха, исто тако не треба у школи с три и четири разреда заборавити да су ту многобројне тешкоће биле док се савладао, ма и мањи, наставни материјал и постигао колико толико равномеран успех у свима предметима и у свима разредима.

б) Да ли је дотични иаставник, норед рада у свом редовном разреду, употребљаван и на рад у продужној школи ? Где год има продужна школа, ви ћете прво испитати њене ученике, па онда ученике основне школе. Ако је у продужној школи радио један наставник, ви ћете за све предмете датп, као и у основној, једну општу оцену; иначе забележићете онолико оцена колико има насгавника који раде у продужној школи, с напоменом која се којег наставника тиче. Према измењеној другој алинеи тачке 4. члана 78. закона о оснорним школама, та оцена, дата за рад у продулгаој школи, утиче на оцену која треба да се да за успех постигнут у основној школи. Као што се по себи разуме, ово утицање једне оцене на другу има се примењивати овако: Ако је у продужној школи постигнут иоле добар успех, онда то треба да повољно утиче на оцену за успех у основној школи, и то у јакој мери, ако је успех у основној школи задовољавајући, а у мањој мери, ако успех у основној школи не одговара најпречим очекивањима. Недовољан успех и у продужној и у основној школи ј 1сан су доказ за нерад илинеспособност дотичног наставника и оцена треба да је строжија, но што би била за сам рад у основној школи. в) Ирелази ли број ученика у основној школи с једним наставником преко 30, и у варошима преко 50?' г) Је ли се преко целе године школске радило у школи ? д) Је ли преко године било промене у наставницима? Ако јесте, да ли је рад претходников био од повољна или неповољна утицаја на рад онога који га је у школи сменио ? ђ) Јесу ли ученици уредно ишли у школу ? Ако су миого изостајали од школе, имаћете се најтачније уверити, да ли је наставник учинио све оно што му је стављено у дужиост раснисом од 10. Октобра прошле године ПБр. 10729, као и расписом од 20. Октобра 11Бр. 11932 и од 1. Декембра исте године ПБр. 13301. Наставници који у том погледу нису испунили своју дулгаост немају нрава ни на какав обзир нри давању оцене, због неуредног нохо ења школе од стране дечије, као што им је казато у петој тачци