Prosvetni glasnik

УПУТСТВО ЗЛ НЛДЗОРНИКЕ основних школл

271

љено у дужност, а нарочито, јесу ли иостуииди онако како им је препоручено тачком под 3. поменуте наредбе (ПБр. 11401). Ако су наставници на време известшш министарство, зашто ове школске године не може би":и у њиховој школи четвртог разреда, онн су дужни ноказати вам не само извештај који су министарству у том погледу поднели него и одобрење које је затим следовало. Где овога нема, ту наставник носи одговорност, и ви ћете ту околност имати у виду, при давању одене, а у извештају своме учипити варочиту наномену, како би се ирема кривцима поступило онако како је наговештено у другој тачци поменутог расписа. VII Свуда где је прошле школске године постојала потпуна нижа основна школа имало се ове године пристуиити завођењу иродужпе школе, а тако исто онде где је прошле школске године отворен ирви разред исте продужне школг имао се ове године и други установити. Детаљна опредељења о условима за отварање продужних школа, о предметима који се ту имају предавати, о наставничким снагама, о вођењу надзора и дисцнилине у њима и др., изложена су у расиису од 20. Августа 1884. ИБр. 7488. Овде се има додати још само ово: 1. У свакој нродужној школи имају се испитати сви ученици из сваког наставног предмета, ака у њој раде више од два наставника; иначе из сваког предмета но три четвртине од целокупног броја ученика. 2. Оиепа за рад у продужпој школи даје се онако како је изложено у тачци нод 1. б. у V одељку овога упутства. 3. Оцена се бележи у уписном протоколу продужне школе, где има нарочито зато набављених кљига; ипаче, у иротоколу основне школе или на нарочитом табаку који се има чувати у архиви школској. 4. У иосебном делу извештда имају се изложити све оцене које се забележе за рад у продужној школи, с назначењем имена наставника којих се тиче. 5. У иснитивању учееика имате се унрављати ирема нацрту програма који је прописан министарском наредбом од 10. Сеитембра 1883. г. ПБр. 8991. и према појединим тачкама овога упутства, у колпко се исте могу

применити на рад наставника у продужним школама. VIII 1. Из уаисног иротокола имате се уверити поглавито о томе да ли су сви ученици, осим оних који су редовно довршили школу, на својим местнма. За ученике I разреда који су ове године тписани у школу имаћете изискати онај списак који је одбор, на основу члана 28. закона о сновним школама, саставио и учитељу предао. Зл ученике по осталим разредима имаћете, поређујући лањски снисак њихових имена с овогодишњнм сниском, изнаћи да ли се сви налазе на својим местима, т. ј. да ли су у старије разреде преведени они које је требало превести и да ли су остали да понављају разред сви они које је ирошлогодишњи надзорник школски назначио да имају остати још једну годину у истом разреду. За сваког ученика који не долази у школу имаћете се уверити, којим је узроком изостао. Ако га је школски одбор или учитељ ослободио од дужности школовања, извидећете, је ли то било са, знањем и одобрењем министровим. Тога ради дужни су вам показати датум и нумеру оног акта којим је то одобрење следовало, а ви ћете нрибележити како датум и нумеру тога акта тако и имена свију тим путем ослобођених ученика, како би се у министарству могло контролисати, да у том погледу нема злоупотребе ма од чије стране. За све остале за које нема никаква доказа да су редовним путем отпуштени из школе, имаћете се уверити, да ли су школски одбор и дотични наставник од своје стране учинили све што им је стављено у дужност раснислма који о томе постоје. Саставићете списак и од имена таких ученика, како би се у ночетку нове године школске извидело, ко је одговоран за таку неуредност у похођењу школе. И један и други снисак имају се удесити као засебни прилози извештају који ћете поднети и саставити редом према броју прегледаних школа. 2. У свези с овим, нрегледаћете и днсвник школски, да бисте се уверили како о уредном и неуредном дечијем идењу у школу, тако и о тачности рада наставникова у том погледу. Нарочито вам се обраћа, тога рада, пажња на тачку 2. расписа од 10. 0-