Prosvetni glasnik

ИЗВЕШТЛЈИ ШКОДСКИХ ИАДЗОРНИКЛ о основиим школдмл

177

пе долазе у ову партију, али менн је згодно да овде кажем некодико речи. У срезовима, које сам ове године иоходио као надзорник, школске су зграде, у већини места, слабе. С тога су многе оиштине вољне да праве нове школске зграде по проппсаним правилима. Ни мало нећу претерати, ако кажем да има трећина од похођених школских општина, које су изјавиле, да су вољне да праве нову школску зграду. Многе од тих општина изјавиле су чак и то, да су спремиле цигљу и извесну суму новаца,, али никако не могу да добију план. На ирвом месту тешко долазе до плана. Окружни инжињери траже да им се плати по 10 — 15 па и 20 дуката, па да направе нлан за школу. Кад општина жртвује и ту суму новаца и дође до плана, онда тај нлаи иде на одобрење министарству грађевина (преко министарства нросвете). Докле отуда дође одобрење протече по више времена. Тако општине тешко долазе до плана за грађење нове школе, а још теже до одобрења тога плана. Због свега овога част ми је, у овоме погледу, предложити г. министру ово: а) Да би се општине сачувале од трошка, да појединим ннжињерима нлаћају за правл>ење плана знатне суме новаца, ваљало би да министарство просвете израдн неколико врста иланова за школе. Тако на прилику могао би сс израдити план за зграду са две учионице, два стана и осталим принадлежностима. За тим долази план за зграду са три учионице и осталим принадлеашостима; па онда план зазграду са четири учионице и др. Те три врсте планова биле би довољне за сеоске школе, а за варошке је школе лако. Чим која општима затражи план одмах .јој се може послати готов и одобрен. Овако доиста осем што су општине изложене великом трошку, докле им се план изради, опе још морају дуго чекати докле им се план прегледа и одобри. б) Једно с тога, да би се овакви планови могли израдити, а друго с тога, да, би се могли постојећи планови што пре прегледати и одобрити, треба да министарство просвете има свога инжињера. Ако се то звање не би могло одмах установити, онда би се за сада могао умолити г. мннистар грађевина да једно добро, спремно и вредно лице откомандује на рад у министаретво нросвете. — На овај начин

могло би се помоћи појединим школским општинама да дођу и јевтино и брзо до плана за школу. Пробитачнијег пута ја не знам. V. Адмшшстрацпја Администрација је у основној школи подељена сада, но новом закону на двоје, на школску и одборску. С тога ћу вам о свакој посебице казати што имам. а) Школска администјоаццја не води се ни тачно ни слуда једнако. Негде се у < Прозивници бележе одсуства ђачка мастилом, а негде плајвазом. То исто раде и са ђачким оценама. У угшсним протоколпма нема рубрика за све предмете, који се сада чредају. И не само то, већ се велики број школа служа старинским уписнпм протоколима, у којима и нема никаквих рубрика за поједине предмете, него је обележена општа оцена за први и други течај. С тога је доиста крајње време да се штампају нови уписни протоколи, у којима ће бити обележени сви предмети, који се уче у основној школи. У тај протокол могли би се извести ресултати годишњих оцена из свих нредмета, и тако би школски надзорпик имао јасан преглед при оцењивању и превођењу ђака у старије разреде. — Спискови књига и намештаја, као и протокол кажњених ученика, воде се на неким табацима. Да се ти спискови и протоколи не би сваке године преписивали, а у исто време, да се при том преписивању не би могле дешавати никакве злоупотребе, добро би бнло, да се за тај иосао аовеже ио виуле табака у једно, као и књиге уписнице, пада једна иста књига траје више година. б) Одборска администрација води се врло неједнако. Негде се сваки записник одборски води на засебном табаку, а негде су опет ушили по више табака у једно, па на њима воде записнике од кад је изашао нови закон. Ова неједнакост може се видети и у другом раду одборском. С тога би требало ироиисати ма који Ие начин сви одбори водити своју администрацију. За записнике би требало здесити нарочите увезане књиге. Осем тога одбори треба да имају свој деловодни протокол и дневник касе из кога ће се моћи видетн сви приходи и расходи дотичне школе. На тај начин могло би се лако контролисати како одбор рукује школском имбвином, како 23