Prosvetni glasnik

6 24 ПРОСВЕТНЕ БЕЛЕШКЕ

развитку тих снага и способности, онда је с тиме исказана и неопходна иотреба ручнога рада. У исто тако нераздвојпој вези стоји ручни рад и са оним другим захтевом овога новога правца у педагогиди : да ученик треба да се упозна и с природним предметима и појавима, те на тај начин, да се осдободи од заблуда, као и са оним: да се природа не проучава речима него самосталним посматрањем и радом. За такво је васпитање потребан ручни рад, јер номоћу њега ученик се .аакше и брже унозна с природним предметима ; а сем тога, тек у свези са ручним радом, моа;е бити говора о потпуној саморадњи и очигледности у школи. Тај нови правад у педаг01иди, кога је плод данашња основна школа и модерно образовање у опшге, започиње још у првој

половини XVI. века, па се модиФикује и усавршава све до данас. У томе времену налазимо да и ручни рад почиње добијати одређеиије место у настави, а с тиме све јаче почиње излазити на видик сва педагошка вредност овога предмета за целокупно васнитање. Развитак идеје о ручноме раду, као и њена примена у основној школи, иде са свим упоредо с развитком свију осталих школских питања, која су школу извела из неприродног правца, којим је она билаударила у средњем веку, и посгавила .је на реалннју оспову, на којој је данас. Један од нрвих бораца, који отвара борбу противу сколастичког образовања у средњем веку и полаже темељ новоме правцу у образовању, био је Француски „ФилосоФ -сатиричар". (Наставиће се)

Проеветне Велешке

Почетко.м 188 7-8 школске године, отвара се у II. нижој гимназији у Београду шести , а до године и седми разред тако, да ће се она подићи на ступаљ пеле гимназије. Према томе у Београду ће бити две целе и једна нижа гимназија.

И у Шаицу се иочетком пове школске године отвара аети разред гимназије. Грађани шабачки су се обвезали да ће спремити све шго треба принове за тај разред и да ће сем тога, плаћати још два наставника. —

Краљевско-српска државна штампарија наштампала је II Р 0 С В Е Т Н И 3 Б 0 Р Н И К ЗАКОНА И УРЕДАБА по којижа су уређене и ио којима се управљају школе и друге просветне установе у Краљевшш Србпји ПРИРЕДИО ЈОСИФ ПЕЦИЋ начелник министарства иросвете м црквеиих аослова у аенсији НОВО ИЗДАЊЕ на 8 -ни XXIV и 1112 страна У овом Ј"1росветном Зборнику налазе се, поред закона о уређењу министарства просвете и црквених послова, закони о уређењу свих школа и свих просветних установа у Србији, и то с најновијим изменама дотичних закона. Сва правила, сви расписи и остала министарска наређења, односећа се како на администрацију тако и на саму наставу, први пут су овде састављени у једну целину, тако, да је ова кн.ига неопходно потребна свакоме, који има посла са школом или хоће да се упозна са школским уређењем. Иа своме месту изложене су укратко све мене, кроз које је пролазило уређење појединих школа од њихова почетка до данас. Ова је књига потребна нарочито школским одборима и у опшге сваком наставвику. Продаје се у краллевско-српској државној штампарији и у свима књижарницама у краљевини Србији. Цеиа је 5'50 дпнара . * -дОдгоЕорни уредник АНДРА НИЕОЛИЋ

Издање и жтаипа краљевско-орпоке државне штаипарије