Prosvetni glasnik

420

ИЗВЕШТАЈИ НАДЗОРНИКА ОСНОВНИХ ШКОЛА

обзир, да је са свим неправедно, да нека деца по варогаима, где је установљен У. и VI. разред основне школе, морају обавезно пуне две године из дана у даи ићи у школу, а по селима или варопшцама, где су само иродуж. школе установљене, деца иду (или не иду) само четвртком у школу, а тамо где пема ни продужне школе, тамо нема ни те обавезе за 6 година, но само за 4 године, — онда је јасно, да та неправилност налази одјека и код родитеља, те ови као с неким иравом своју децу не шиљу у продужну школу!

Осећа се дакле јака потреба, да се свугде спроведе обавезна настава за 6 година, било у облику V. и VI. разр. или у облику неких занатлијских (по варошима) или нољопривредних (по селима) школа, а продужне школе са овако малим радом и оваким ирограмима да се укину, јер је заиста смешно и видети, да један шегрт (са кожном или плавом кецељом на испиту!) цитира Ликургове и Соломонове законе, а о томе нема ни појма ђак са свршеним IV раз. гимназије! 6. Г. Иетра МарковиКа

Васпитни уплив гаколе на ученике није могућно видети за оно неколико часова иснитивања. И они који говоре о томе како су деца овде или онде у школи васиитана, како је у овој школи рђаво, а у оној добро васиитање, само казују оно што знају из живота, што су видели у кући и на улици без прегледања икакве школе. На испиту се могу приметити само васпитпе крајности: крајњи неред, нечистоћа, неуредиост, непристојносг и где су ученици већ до крајности разуздани. Једпу таку школу, у којој су деца веома раскалашна и разуздана и ја сам видео и прегледао, о чему сам јавио у иосебном извештају. Кад сами наставници разумеју чиме се и, како се деца васпитавају, онда пеће бити много тешко да они учине све своје с васпитне стране. Али таких је мало. Многи и данас вигае васпитавају причама и говором но привикавањем на онај живот, гато се зове уљудан и васпитан. У осталом докле год родитељи, особито овде у Београду, васпитавају децу овако п воде над њима надзор као данас, дотле је школа немоћна да

о школама у Београду. васпита своје питомце. Ко у то не верује, нека оде до ма које београдске гаколе, иа нек посматра ђаке најбољих учитеља, и онда ће се одмах уверити. За потоњи грађански живот не остаје ни трага од васпитања гаколског. Све то модиФицира и паралигае истински живот, који не васпитава иричама и речима, но гвозденом стварношћу, која је свакад силније утицала на човечији дух но моралисање речима. Зато на морално васиитање самога народа више утиче сеоска судница и јаван живот но школа у тој опгатини. Једна среска канцеларија вигае васпитава народ, нарочито у моралном ногледу, но све школе у томе срезу. * Данашњи надзор над основним гаколама већ је одавно осуђен са свију страиа. Са сваком годином он даје све вигае доказа, да је са свим ненодесап. Погато је госиодип Министар већ, као нтто се чуло, предузео кораке, да се садагањи надзор замеии бољим, то ми није иотребно да иаводим све разлоге, који противу садага-