Prosvetni glasnik

44

ИЗВЕШТАЈИ СТАРЕШИНА СРЕДЊИХ ШКОДА

потреби и допуњавао. Геостатику и динамику умножио је састављањем и растављањем сила на једну тачку и на линију у једној равни а разним правцима. Махине, просте и сложене, објашњаване су рачунским начином, да би ученицима било олакшано кад овај нредмет почну доцније опширно учити. Механички део Физике добро је обрађен, а и поновљен. Остале партије ннсу се мо1'ле све нрећи због краткоће времена. Остало је необрађено: акустика, магнетизам и електрина. Хемија је у почетку била остала незастунљена, за тим је пеко време заступао (са мање часова) наставник, који је предавао Зоологију и Ботанику, а у половини Децембра предузео је и њу нови наставник. Ручна књига била је Хемија од Шите ЛетровиЛа. Органски део остао је необрађен, јер је наставннк сматрао да је корисније ученицима да се упознаду с неорганским делом, те је ради тога лакше ишао и понављао. Додавао је технологију важнијих препарата и Фабриката опширније него у уџбенику, као: Фабрикацију витриола, жигица, барута, сапуна, салитре, стакла, иорцулана и т. д. Свакад при појединим нроцесима узимао је слике у помоћ, нредстављајући разне анарате у најкрупнијим цртама. Наставнику предавање, а ученицима разумевање Физике и хемије врло је много отежавано тим, што завод није имао никаквих аиарата и иреиарата ради огледа оних нроцеса, који се теориски објашњавају. Рачун у I. и II. разреду предавао је исти наставник, који је и Српски језик у та два разреда нредавао. Ручне књиге биле су Рачунице од М. МихаиловиЛа. Успехом је наставиик са свим незадовољан (у I. раз. од 31 ученика нрелази само 14, а у II. од 34 само 12). Као најважиији узрок иеуспеху у I. разреду

наставиик тврди да је „ужасна немарност комисије, која је пропуштала неспремну, и савршено неспремну децу у гимназију, јер велика већипа рђавих ученика у I. разреду још ни таблице знали нису, нити су чак четвороциФрени (а камо лн више циФренн) број изговорити могли". А још горц успех у II. разреду наставник приппсује „олаком пронуштању неспремних ђака из разреда у разред". Он је, вели, наилазио н,ч ученике у II. разреду, који још таблице нису знали, а п на такве, који нпр. број 200113 изговарају „двеста сто тринест". Насгавник је обраћао пажњу и на брзо усмено рачунање, али, вели, слаба помоћ. Предавање је у ова два разреда довршено иочетком Јуна, а нонављано је у току самог предавања, јер је свака нова партија стојала у свези са старом. Рачун у III. и Алгебру у IV. разреду најпре су у неколико заступали други наставиици, а у половини Децембра предузео је онај наставник што је предавао Физику и Хемију. — У III. разреду била је ручна књига Рачуница од М. МихаиловиКа, III део. Предмет је довршен на 20 дана нред исиит, и иије ионовљен, него се наставник увек задржавао подуже нри свакој нартији, док се она добро пе утврди, а после је при преласку на нову нартију увек показивао свезу између ње и прехходне. Пошто је Рачуницу довршио, показао је основе једначииа са особеним бројевима, а Алгебру пије доспео да ради, јер није имао времена. То је остало да се надокнади у IV. разреду. Ученици III. разреда већином су имали слабу спрему из оног дела рачунице, што се у I. и II. раз. предаје, и да би их у том колико толико нонравио, наставник је са дозволом потписанога држао неколико ванредних часова. На свршетку је успех био доста повољан. — У IV. разреду преда-