Prosvetni glasnik

ИЗВЕШТАЈИ СТАРЕШИНА СРЕДЊИХ ШКОЛА

43

предмета — језика." Даље наводи како је иредавање доцкан почето (у Октобру) и како је у Новембру и Децембру изгубио 12 даиа предавања због тога што је био краљев комесар за избор новереника и иосланика за Велике Нар. Скупштину. Недовршењу предмета доиста су могле бити узрок околности: што се почело у Октобру (ма да су онда почети и остали предмети, а неки и доцније) и што је наставник дангубио као краљев комесар; али се у друге сметње могу убројати пре сиорост и развученост у нредавању и неаодесност књиге „ Вешти учитељ Фран. језика," него лн то што су ученици слабог схватања. Успехом из Француског језика наставник је ииак, како вели, задовољан, јер у III. и IV. разреду није имао нп једног учеиика слабог из овог нредмета, а у II. раз., вели, од 34 само су неторица показала слаб успех. Али би потписани имао да примети, да се успех пе може ценити само по годишњим и испитниМ оценама, него ио количини и каквоИи стварног знања; а овде се отвара нитање: да ли ученици, који су овде довршили IV. разред, могу успешно продужити учење Франц. језика у другој којој школи , где буду отишли у V. разред, кад у IV. разреду иису из овог језика ни пола одређеног материјала изучили. Овде је место да напоменем, да су многа деца штетовала што су својевољно изабрала да уче Француски језик, а немачки, после толнког учења, и готово у пола савладап, папустнла. Географија предавана је у границама наставног плапа. Ручне књиге били су познати делови Земљописа од В. КариЛа, које је наставник местимице и попуњавао. Мапе су биле од Киперта. Предмет је свршен око половине Анрила, а после је понављано. 0 уснеху наставник вели :

„Уснех у геограФији сам са свим иовољан ностигао, наравно, кад апстрахирам оне, који су свуда рђави." Сриска историја предавапа је такође у границама нрограма, а ручие су књиге биле: у III. разреду Историја Срба од Убавкића, а у IV. резрзду од Н. Крстића. Ову последњу наставник је и попуњавао, нарочито средње доба. (Управо, ученици су писали, са малим изменама, оно, што је после наставник штампао нод именом „Битка на Косовом иољу и пад српске државе, написао Др. Павле А. Падејски"). Зоологија и Ђотаника. Оба ова предмета предавао је онај исти наставник, који и Француски језик. Ручне књиге биле су Зоологија и Ботаника од Пецића; али, по што ни ове књиге, по мишљењу наставниковом, нису могле задовољити праведне захтеве науке и наставног нлана, то је наставник диктовао ученицима (по Рилу, Лајнису, Шилингу, Шрајберу и другим) о разликама између природних н])едмета и најважнијим појавима у природи, са објашњењем гихових узрока. Диктандо уз Зоологију у I. разреду износи седам обичних писаних табака, а уз Ботанику у II. разреду осам. Наставник се при предавању ових предмета служио Шрајберовим сликама и Хербаријумом од Покорног. Поједини представници животиња и биља ноказивани су, по могућности, и у природи, приликом екскурзије, које су предузимане од времена на време. Предавање из оба ова предмета свршено ју у нрвој иоловини Маја, а после је ионављано, а парочито теже ствари. Физику је неко време предавао потписани (до половине Децембра), а носле је предузео иови наставник, који је у то време постављен, и ком је тај предмет струка. Ручна књига била је физика од Мите ИетровиИа, коју је наставник ио о-