Prosvetni glasnik

328

ПАУКА И

НАСТАВА

Дужину велике осовине наћи ћемо овако: кроз једну тачку, напр. А, повуцимо дирку АМ (помоћу Паскалове праве); над ОМ треба описати полукруг, а кроз тачку А праву АК Ј_. управно на правац велике осовине ; пресечну тачку ове управне с оним иолукругом, т.ј. тачку N, треба саставити са средиштем О, па је N0 половина велике осовине. Мала осовина налази се помоћу афиног круга. 25. Марта 1891. У Београду.

ОСНОВНО ШКОЛОВАЊЕ У СРБИЈИ у 1888.-9. школској години 04 рГЕВ. ЈТ оповића

(НАСГАНАК) 4. Да је стање основних школа у Србији ишло све унапред, најбоље ћемо се још моћи уверити, кад будемо поредили податке о деци која се уиисују у школу с бројевима оних ученика који доврше своју школску годину. У том погледу ево које резултате налазимо: а. У почетку 1879. шк. године било ]е уписано свега 29.720 ученика, а довршило је школску годину свега 23.191 дете. У току године отпало је, дакле, 6529 ученика, а то чини 22 процента. Значи, да је од сваке уписане стотине ђака довршило годину само њих 78. б. У почетку 1883-4. шк. годипе број уписаних ученика износио је 45.431, а довршило је разреде њих 37.914. У току године умањило се, дакле, 7517 ученика. То износи само 17 од 100, и према том остала су у школи по 83 ученика од сваке стотине. в. Што се тиче 1888.-9. шк. године, била су у почетку уписана 61.902 ученика, а разреде је довршило те године 55.088 ученика. Отпало је, дакле, 6814 ученика. То не чини више од 12 процената губитка, и ирема томе школи је сачувано по 88 ђака од сваке стотине.

Напредак је, као што се види, неоспоран. г. Интересни су резултати, до којих долазимо поредећи, у овом погледу, бројне податке ио разредима. Тако : аа. У I. разреду било је у почетку 1878.-9. шк. године свега 17.840 ученика, а на измаку исте године 13 354 ученика. Огпало је, дакле, у току те једне године 4486 ученика I. разреда. То чини 25,14 процената. Године 1883.-4. било је у истом разреду у почетку шк. године 18.320 ученика а школску годину довршило је 14.880 учепика. Те године, дакле, није отпало више но 3440 ученика. То чини 18,77 од 100 или од прнлике једна петина. На послетку, у почетку 1888.-9. шк. године број уписаних ученика у I. разреду износио је 21.354, а разред је довршило 19.086 ученика. Ове године, дакле, отпало је само 2268 ученика, а то не чини више но само 10 ,62 процената. Као што се види, проценат губитка у овом разреду смањио се од 25 на 10 у размаку времена од 10 година. 66. На још повољније резултате наилазимо у II. разреду. Овај је разред у почетку 1878.-9 шк. године бројао 67 67 ђака, од којих је довршило годину њих 5671. Губитак износи 1096 ученика, т. ј. 16,18 процената После 5 год. било је у том разреду у почетку шк. године 12.465 ученика, од којих је довршило разред њих 10.761. Мањак износи 1704 ученика или 13,67 од 100. После других 5 година било је у истом разреду 16.364 ученика у почетку, а на измаку шк. године 1 4.93 1. Мањак је 1433 ђака или само 8,7 5 процената. — Проценат губитка сиао је од 16,18 на 8.74 . в8. Трећи разред бројао је у почетку 1878.-9. шк. године 3660 ученика. Од овог су броја остала до краја шк. године њих 2993. Отпало је, дакле, за годину дана њих 667, а то чини по 18,23 од сваке стотине. Године 1884. порастао је број уписаних ђака на 9105, од којих је довршило разред њих 7713. Мањак износи 1392 ученика или по 15.27 од сваке стотине. У почетку 1888.-9. шк. године налазимо у овом разреду 13.802 ученика, од којих је довршило шк, годину њих 12.433. Мањак је 1369 или скоро по 10 од сваке стотине. — Проценат губитка смањио се у овом разреду за 10 год. од 18,23 на 9,9! .