Prosvetni glasnik

РАСПИСИ И ОДЛУКЕ

285

или неуредност у овоме погледу, ако поредите бројно стање ученика ио разредима с књигом уписницом и са заиисима у њој од министарских изасланика нређашњих година, а нарочито од прошле школске године, Ако оиазпте да је сразмерно мали број ученика у III и IV разреду, Ви потражите узрок томе н уверите се најтачније: јесу ли ученици из млађих разреда иревођепи у своје време правилно у старије разреде, или, по наредби школских надзорника, остављанн да попове разред, или су, може бити, редовним путем оелобођени од дужности даљег школовања. Чланом 2. зак. о основн. школама одређено је, који се предмети уче у основној школи, а наставним програмом и нланом од 21. јула 1884 год., Пбр. 6191., одређен је расноред предмета и количина наставног материјала за сваки предмет. Ови се програми налазе у засебним књигама у свакој школи, а има их и у „Просветном Зборнику." који треба да има свака школа. Испитивање ученика из појединих предмета вршићете I само Ви и дотични наставник. Нико други не сме утицати у испит и учествовати у испитивању. Ви можете само прозивати ученике, а њихов наставник нека их испитује из оних предмета и партија, које Ви одредите. Ви можете, кад год хоћете, предузети и сами испитивање ученика, али ово не треба чинити без оправдане потребе. Из наставниковог рада на исниту најбоље ћете се уверити какав је ои сам и какав му је начин предавања. При исиитивању треба гледати да из сваког иредмета говори најмање половина ученика; а из српског језика и рачуна, ако је то икако могућно, сви ученици, или бар више од половине. Старајући се да ни један ученик не остане непитан, нарочито пазите, да ученике са слабим оценама из нојединих предмета, који лако могу остати да понављају разред, ие оставите неиспитане. За време докле траје испит сазнајте: 1.) Јесу ли сви наставни предмети иредавани и изучени по наставном ирограму. О том ћете се уверити, захтевајући да наставник пита ученике из разних партија наставног програма. 2.) Каквом се методом наставник служио у предавању; да ли је у његову раду било механизма; и да ли је оно што је

учено право ђачко знање, с потиуним разумевањем. 3.) Колики је број ученика, који понављају разреде и какав је успех поноваца ; какав је бројни одношај између бољих и слабијих ученика, и да ли наставник ннје занемарио слабије развијену децу на рачун даровитије, као што то често бива. Р1з постигнутог успеха код слабије деце најбоље се види савесност, труд и метода нојединих наставника. 4.) Каквим се ручним књигама и како служе ученици ири настави, и да ли су те књиге одобрене од министра просвете и црквених послова, или нису. Ако нађете да се неодобрене књиге употребљавају у школама, Ви иобележите такве случајеве, па ме известите, јер се ио чл. 5. закона о основним школама могу у школи употребљавати као уџбеници само оне књиге, које су проиисним путем одобрене од министра просвете. 5.) За све време испита и докле се год бавите код које школе, обратите нарочиту пажњу на васпитање деце и на понашање, ред, чистоту и све остало, како код ученика, тако и код наставника, коме је задатак, да у васпитном погледу буде пример својим ученицима. II. Пошто свршите испит у школи и сазнате све што Вам је потребно знати о тој школи, Ви ћете наградити одличне и врло добре ученике по учењу и владању књигама, ако књиге буде онштина набавила за ту нотребу, јер се ове год. неће слати школама од државе књиге на поклон ученицима, као што је то до сада било. Ви смете јавно после испита раздати књиге само оним ученицима, који су их заслужили, а не и онима, које би ириватни људи хтели да награде књигама. Таквима може доцније учитељ сам дати књиге. У којој школи не буде спрсмљених књига за поклон, Ви о томе нећете ништа ни помињати, него ћете по свршетку испита, изговоривши том приликом коју прикладну реч о школовању у опшге, пустити ученике из школе и наредити да се удале сви гости, а да останете само Ви, наставник, у чијој сте школи држали испит, и чланови шк. одбора. Ту ћете сад имати ово да извршите: 1.) Да сазнате јесу ли сви ученици уписани у главну књигу уиисницу, и је ли то