Prosvetni glasnik

РАДЊА ГЛАВНОГА

]цити нрва 3 случаја, па казатн да се онп други своде аа ове. Код описа сл. 164. помиње се „кги§1ја" (лопта), и ако се о њој говори миого доцније, код облих површина. У трећем одсеку (о полиедрпма), а у §. 280. сгоји ово: „Тце1о АЕВСОН отес!јепо <1тета гаутпата АВС... 1 РСН. . 1 рттаИспот рЈоћот гоуе зе ршта. УГаекиМ АВС... ј Р6Н... јези пјегјпе роппгсе : ргуа сШпја, а с1гида догпја, рага1е1о§гат1 АРСгВ, В6НС, СН1Б... пје21пе роћосИсч* и т. д. Стране призмине нису паралелограми, јер није речено да су „роЉпсе" паралелие. Сл. 173. и 174. немају смисла, јер се на њима обрће раван око праве, а то није нигде пре тога објашњено. У опису сл. 201. нпје как6~се~5Ш&б!? 1 висина тетраедп^^ ■з.* г ~дк продор пирампде кроз прпзму није показан простпји случај, кад обадве основе леже на хоризонталној пројекцноној равни. Равни пресеци полпедарских површина долазе у најлакше задатке, јер се ту примењује продор праве кроз раван и пресек двеју равнп ; г. Стрел је, без невоље, замрсио ове задатке применом двеју помоћних равни, које повлачи кроз теме ппрамндино паралелно с ппрампдином основом и паралелно с оном равни, којом се ппрамида сече. У опште је сав материјал у 1., 2. и 3. одсеку тако површно сређен, да се не зна: шта је теорема, а шта задатак; шта је општи, а шта особити случај; шта је главно, а шта споредно. А што је најгоре, све радње и консгрукције тако су мало образложене, да дело изгледа као зборник разних рецепата: у овом ћеш задатку радити оиако, а други ћеш задатак решавати онако; а нигде се не казује разлог, зашто то све бпва. Четврти одсек ,.о кпуи1јата" и пети одсек „о оћНт р1оћата" још су понајлошијп с методичке стране. Тако се у §. 321. помиње само подела кривих лииија на равне и просторне, отворене и затворене; и помиње се „1аска рп§Љаија", за коју се погрешно тврди да код ње „кпти1ја тцепја зуоји кгтпи/ даље „<1\ ојака 1аска" и „1аска ротгасапја"; па се одмах у §. 822. показује, како се налазе осовине елипси, кад су прзната два њепа спрегнута пречника И осталим конструкцијама у §. 323., 324., 325., 326. нема места овде, јер се оне нзводе из пројективиог сродства између круга и елипсе, а о томе је требало говорнти доцнпје, код кругове пројекције. У §. 331. тврди се без икаква доказа, да су кругове пројекције елипсе.

САВЕТА

У §• 217. каже се „ћотопШпа ргојексуа еИрзе Мсе ргауас"; ово је погрешно, јер је пројекцпја дуж, а не правац. Оно, што је у §. 335. речено само о лопти, могло се генералисати, па би вредило за све обртне површипе. Погрешне су деФинпцнје кружпог и елиптич пог конуса (§ 336., 337.). Код оппса сл. 230. говори се о продору праве кроз лопту, п ако се о том задатку говори доцније код сл. 239. На сл. 231. налазп се раван пресек купе, а нигде се не доказује, да је тај пресек елипса. Код сл. 232. налазе се тачке с и (1 као продорп праве с<1 кроз конус, а тек се доцније показује како се палазн иродор праве кроз конус. -0- ГОД пар&брлног и код хиперболног пресека куде није доказано, да су пресецп иараболе и хиперболе; исто тако нпје доказано, да је раван пресек облице елииса. Далеко би ме одвело, кад бих пзложио овде све, што сам запазпо у овом делу. Довољно је и ово до сада речено, иа да се впди, де је ово дело извод из књига намењених вишој настави. Г. Стрел је унео у своје дело без мало све оно, што је научио тек у политехпкчкој школи у Бечу код пок. проФесора Њемчика, чији сам ђак и ја био. Остаје ми још да речем што год о слчкама и језику. Слпке су израђене ванредно лепо и задичиле бп, у верној репродукцпји, ово дело; алп је језик тако накарађен сковапим речима, да чини част само хрватском шовиппзму. Ту је „41опз, пат, ћокопз, ргојес!са, ргојебп1са, 181озтјепса, 1з1озтјегтса, ргоћоДШе, гаг1§1:е, роћобка, НогЈзшса, папзтса, ћокопзтса, зројка, р1оћа, ргезјеста, ргезјестса, ргезје61б1е, окотКо, ргојекИуапје, тШса, ре^егоки^, роДшса, зјебтса, пагауп1 ро1огај 1 гас1пја га^егка." — Ту су даље и оваке речи : „биШаЛш 1гоки1л, рпки«, ћг1(1оУ1, ргаУокиИ 1гоки!л, јез4п1 1 гијеспг гагтас1, 1з4оз1гашбт 1токи(:л, кгигшса 1 ро1итјег, роћост 1) П (1 оуг , уапјзке з1гапе, кизаз!е р1гат1(1е 1 ргјгте, оћћо(1 рос!п1се копиза, гаушпа роМсе р1гатМе, оћНк рос1тса рхтгте, зројка згесШа ро(1тса, ргоћосИ§1е роћоспте рп-ат1(1е, ргојесшса паг1за ћг1(1а, ргојесп1се Иопза роћоМсе, ргезјеасе ргоје6п1са паг1за роћобтса рпгте, зројке зге(Н§1а з1гапа роНе<1га, (1уојако зауИа кпуи1ја, ићобНа, 12ћобИа, уШуг 1 оН и паг1зи коН иИоп51, 121а21 и за<1пје§ Ијек" и т. д. На оснозу свега што сам казао, ја не могу препоручитп ово дело за школску потребу.