Prosvetni glasnik

АСНОВНО ШКОЛОВАЊЕ У СРБИЈИ

97

! у 1878.-9. шк. год.

у 1883.-4. шк. год.

у 1888.-9

. шк. год.

•"5

У О К Р У г у

учитељица

1 еЗ

учитељица

1 СЗ

учитељида

1 сб

о

[ учи-

у школама

сЗ 83 м Н

учи-

! у школама

сЗ &3 ш и

учи-

у школама

и а

Си

теља

1

03 М

теља

1

| сЗ ра

теља

|

сЗ и ^ сЗ

М

I . .

мушк.

женск. 1

о> н РЗ о о

мушк.

женск 1

РЗ о ! о 1

_' ;

м. шк.

женск.

« о

11.

Крушевачком

21

2

4

21

26

1 : 4

4

34

40

13

6

59

12.

Ваљевском

31

5

5

4 1

34

5

6

45

40

5

8

53

13.

Црноречком

16

5

4

25

22

7

4

33

34

15

2

51

14.

Алексиначком

14

2

3

19

15

5

6

26

23

19

7

4 9

15

Ћупријском

24

6

8

38

22

11

8

±1

16

23

9

48

16.

Пиротском

12

2

Ш

25

4

4

33

27

11

7

45

17.

Чачанском

25

4

29

26

2

4

32

29

5

5

39

18.

Рудничком

18

*

1

19

19

-—

1

20

23

7

2

32

19.

Подринском

11-

3

2

16

20

1

3

21

7

3

31

20

Врањском

1

8

13

6

2

21

12

12 !

3

21

21

Књажевачком

11

2

13

10

2

3

15

10

9

3

22

22.1

Топличком

4

1 !

5

9

3

2

44

14

5

2 1

21

I

С В Е Г А : || II

531

86 | 1

т

721

648

т ј

Ш 0

922

7 36

381

158 1

1275

Кад се, на основу горњих података, израчуна, колико су поједини окрузи напредовали бројем својих наставника у размаку времена од 10 година, добивају се ови ресултати: 1. Најбоље су напредовали ново-ослобођени крајеви. Тако се у округу топличком број наставника више но учетворостручио; у нишком се округу увећао 3,41 пута, у врањском 3 ,3 7 путаи упиротском 3,21 иута. 2. Иза њих долазе окрузи: алекспначки, крушевачки и црноречки, у којима се број наставника више но удвостручио (увећао 2 ,7 5 пута, 2,15 иута и 2,04 пута). 3. Овима су најближи окрузи: подрински, ужички и смедеревски, пошто се број наставника у њима скоро удвостручио (1,93 п., 1.90 п., и 1,87 пута увећао). 4. У четврту групу долазе: округ књажевачки, вар. Веоград и окрузи : руднички. крагујевачки, јагодински и шабачки. (Прираштај је 1 ,69 — 1 ,68 — 1 ,68 — 1 ,67 — 1 ,66 — и 1 ,6 3 пута већи). 5. Скоро један пут и по Ј -већао се број наставника у пожаревачком и београдском °кругу (1 ,49 П., И 1,43 цута.) б У крајинском и чачанском округу повећање је подједнако (по 137 на 100). 7. Најмање су напредовали окрузи ва-

љевски и ћупријски, јер у првом се увећао број наставника само 1,29 пута, а у другом само 1 ,26 пута. Целокупан број наставника увећао се у Србији, за 10 година, 1,77 пута. —• Као што се из ових поређења види, на ново-ослобођене крајеве, а тако исто и на оне који су у ратовима с Турцима највише пострадали, као и на оне који су дотле били доста заостали, обраћена је од стране свију Фактора највећа пажња, да дођу до што већег броја наставника. Што се у тпм реду налази и смедеревски округ, није никакво чудо, кад се у оцену узму његови нрираштаји у бројевима деце за | школовање и повољније економне прилике народа тога краја, не само за отварање нових школа, него и за нагло дељење на разреде по толиким сеоским школама (Види IX свеску «Просветног Гласника" од прошле године, нарочито страну 498- и 499.). — Четири последња округа (крајински, чачански, ваљевски и ћупријски) заслужују, и у овом погледу, више пажње и потпомагања од свију позваних чинилаца. У поређења између год. 1879. и 1884. и између год, 1884. и 1889. не упуштамо се, већ одмах прелазимо на излагање бројних односа између наставника и ученика.