Prosvetni glasnik

С Л У Ж Б Е

в) Отпочињање. Одмеравање конца о школску клупу. Извођеље петаља. Број петаља једнак је у свих учеиица, а износи 15. г) Рад араве истље и њен назпв. Велсбање по команди 10—15 часова. д) Расилетање и иоирављсте погрешиога рада у вези с цртањем на школској таблн и таблицама., ђ) Подизање исиуштене иетље. ГГоказати свима. е) Поређење правилнога и иогрешнога рада, ж) Уилетање ирекинутога конца. Раскидање чвора и уплетање конца. Објаснити зашто се тако ради. з) Плетење иодвеза. Израдити правилио 1 пар подвеза. и) Израда „угледа за шаре" — Овде деца изучавају разпе врсте нетаља за лакше шаре и лакше шаре нотребне при почињању чараиа. Нрво раде обрнуте петље у дужини 5 дечјнх прста. Рад с правим и обрнутим иетљама. Две праве, две обрнуте у дужини 5 прста. Трећа гаара: 4 праве и 4 обриуте; 5 правих, 5 обрнутих, по 5 реди, за тим других 5 реди, где су биле ираве раде се обрнуте, а где обрнуте ту праве, тако наизменце све но 5 реди — дугачких 5 прста. За овом коцкастом шаром може доћи рад с рупицама, бобицама итд. II разред Приирема. Клуиче белога памука № 18 и 5 игала № 3. Иосматрање правилно израђене дечје чарапе. Разговор о чараии. Српски називи појединих делова. Горњиште и наглавак. Какав је рад на чарапи. Плетиво и плетење. Корист од тога. Зимске и летње чарапе; кад се које носе; од чега су. б) Цртање чараае на табли и таблицама. в) Плетење саме чараие. Почињање. Једнак број петаља у свих ученица. Цртање почетка и птаре. Остали делови горњишта (вођица, клин и део изнад клина). Цртање иаглавка (пета и прсти). г) Нознавање мушких, женскџх и дечјих чараиа. Разлика, дужина, ширина, облик итд. Памук по каквоћи, цеии и нумерама. Куповањо готових клунчади, машином (мотовилом) намотаних, и у канурама. Која се нумера за које чарапе употребљава. Плетиће игле по нумерама; од чега су и које су за који памук. Пажња с пглама. Остављање рада. д) Потилетање и криљење чараиа. Показнвање на поцепаиој чарапи. III разред а) Приирема. Клупче белога равно унредепога конца № 50 и према њему игла с кукицом.

Д II Д Е О 621

Навијање конца на нрст. Почетак рада. Промаљање конца кукицом. Ради се ланчић. Цртање на школ. табли и књижицама. Први је образац ланчић, други — рупице, трећи — стубић без навијутка (кратки); даље стубић с једним навијутком, са два навијутка, три, па онда разне комбинације из тога. б) Рад с ирсгледа. Цртање прегледа на школ. табли. Рад образаца с прегледа на хартији. Прецртавање с табле у књнжице. Прво иду лакши па онда тежи обрасци. в) Поуке о материјалу и игли. Упоређивање овога рада с плетењем. Шта се све може радити овим радом. (Разни умеци за јастуке, канабета и прозоре, чипке итд.) Разговор о употребп ове врсте израђевина. Прва чипка и први уметак једнаки су у свих ученица. Даљи радови иду по избору. IV разред а) Приирема. Платно за вез (јута и шупљикаво платно). Разлика тих двају платна. Опис платна за вез. Објашњење рупица итд. Игла. Разлике између обичне шиваће игле а игле за вез. Опис вунице као конца. Удевање вунице. Ножице. Паирстак. б) Бод за шарени вез (крстићи). Цртање. Извођење иглом и вуницом но платну. Једнак положај бодова. Завршивање конца и почињање новога. Црви. рад врши се у руци, без ђерђева, с једном бојом — алевом. Други рад у две боје. Основна боја за израду с обрасца. Квадрати, троугли крстићи, полумесеци, кругови, листићи итд. Цртање обрасца на табли. Прецртавање од стране ученица. в) Израда иодвеза. ВоЈа црна и алева (црвена). г) Рад сложенијих образаца у три, четири и више боја с обичним крстићима и „смирна крстићима". (Објаснити и цртати). Носматрање животиња, цвећа, воћа итд. иа хартији у потребним бојама. Израда кућње обуће, папуча, јастучића, иостолњака, ћилима итд. Рад на ђерђеву. Слагање боја. Дугине боје. Поступност у бојама — преливање. Боје пољског цвећа, зеленила на ливадама, лишћа на дрвећу кровова и зидова но кућама, боја воде, неба итд. д) Одбројавање бодова у ширину и у дужину на обрасцу у ночетку рада. Средина и у онште положај облика на обрасцу. Што је више могућно прибирати српске народне обрасце. (Таквих образаца има у књижици г. Влад. Тителбаха).