Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

43

умањујемо или повећавамо број појединих представа какве укупне представе (групе или низа) н. лр. линије какве Фигуре, површине тела, ноједнне чињенице какве приповетке; или на место једних чланова стављамо друге н. ир. у баснама ступају на место људи животиње и говоре; или гледамо да ујединимо чланове разиих иредстава у једну нову сложену представу, тако н. пр. преиначавамо представу човека у нредставу ђавола, анђела и виле. Фантазија у игри. Фантазија се врло жнво показује у играма дечјим, н. пр. када дете од дрвених плочида и каменчића свога ковчежића за зндање зида степенице, кулу, кућу, кад јаше на очевој палици, када девојчица игра улогу луткине мајке, а лутка јој је „дете" или кад у своме дућану нљоснате каменчиће даје као нован и продаје песак и земљу као какву робу. Фантазија се овде види у томе, што деца оно , што су опазила, друкчије представљају, но што је то у стварности; јер што су она у својој игри видела нису стененнце, није кула, није кућа, није дете, није новац, није роба, већ се те ствари као такве само иредстављају. Фанхазија у насгави. Ако учнтељ прнповеда или описује, изазивају ученици именоване представе у својој свести и груиирају их и уређују онако, као да заиста гледају саме ствари и радње. Исто чине, ако учитељ с њима посматра какву слику и њу објатањава. И код читања је радљива њихова Фантазија, ако оно, што је читано, тако живо представљају, као да стоји пред њиховим очима. Ако би оно, што је иричано, описивано, цртано или читано, заиста бнло већ опажано, то не би ништа друго имали да чине, до да те нредставе учине опет да су свеене (репродукција!). Али, онн нису још тако опажали описивани иредео, лица и догађаје у причи; с тога морају представе тога описа и те ириче да састављају од оних представа, које су стекли опажајима свога места становања н људи своје околине. Важност Фантазије. Када би групе п низови представа постајали једино помоћу опажаја, тада би се знање ученика ограничавало на њихову најближу околину. Фантазија пак омогућава образовање представа и о томе, што ученик није могао опажати н то у наставн у природним наукама и земљопису помоћу слика, мапа и представама из завичаја, у историји помоћу мапа и очигледног излагања (читање извора), у читању помоћу објашњавања учитељевих и сећања ученикових. С тога је Фантазија веома важно средство за проширивање нашег знања света и псторије света. Нонављање и примена. Покажи на каквом примеру, шта бива код фантазије! Каква је разлика између репродукдпје и фантазије? Шта се назива фантазијом? Покажи. да се фантазија ослања иа сећаље! Кажи лримере дечје фантазије? Примере песиичке фантазије! Шта се може рећи о фантазији нашега народа? Какву важност има фантазија? Како можемо помоћи