Prosvetni glasnik

к0вчеж1п1

93

бољи одговор на питање: „Како би могло васиитање жена припомоћи да људп постану бољи?" На питање је одговарао и Бернарден де С... Пијер, познати аутор књиге „Павле и Виргинија" п Русовљев следбеник, који је радио, да се заснује нова врста школа под називом „есо1ез с1е 1а раМе". Застуиао је назор, да васпитање девојачко треба да буде све до 12. године потпуно једнако као и за мушкарце. Више образовање наутао, по њему, девојкама није потребно, шта више могдо бп бити на штету. Девојка после дванаесте годпне треба да остане на огњишту породичном и да се тамо посвети дужностима кућевним. У коллко је потребно да се њезина знања рашире и утемеље, о том треба да се побрине муж у самом браку. Подударност с Русовљевнм теоријама овде је очевпдна. Тек од времена револуције настаје знатан напредак у решавању питања о девојачком васпитању. У време Француске револуције са свих страна је рађено, да се установи једноставно народно школовање и изнете су биле главне мнсли о његовој организацији: да буде обавезно за сваког, лаичко и бесплатно. На место дотадашњих лицеја установљене су средишне школе с модерним наставним плановима, универзитети су били потпуно затворени, а отваране многе стручне школе (на пр. школа политехничка, велика школа, нормална и др.). Наравно, многе од главних ндеја политике школске, пзнете у револуцији Француској, у опште нису у пракси биле изведене, друге опет, које су остварене, нису испуниле опе наде, које су на њих полагане. Узрок томе били су ратни немири, оскудице Финансијске, недостатак способног учитељства и недоумице политичке. (наставиђе се)

ПОДАДИ ЗА ИСТОРИЈУ ПРИЗРЕНСКЕ БОГОСЛОВИЈЕ од њена постанка 1871. па до 1897./8. школске године

(наставде) (2) Слегње и незгоде, с којима се Богословија борила Да бп били јаснији сви ресултати, које је Богословија од свога постанка донела, потребно је изнети и све сметње, које су њен напредак ма у ком погледу кочиле. Те су сметње биле двојаке: једне унутарње, а друге спољне. Да изнесем у кратко п једне н друге. Већ из самога буцета за њено целокупно издржавање и броја наставника, могло се видети да њен напредак није био обезбеђен.