Prosvetni glasnik

639

ложај лгеђу осталим просветним установама и њезино место у организадији народа треба да одлучује једино њезин циљ, истакнут у другој тачци. 6. Ако се хоће да школа народна утиче на развитак моралне и хумане стране код ученика, онда се све мора оснивати на сазнању, које је заједничко свему човечанству, без обзира на његову разлику народносну, верску или друштвену. То јест, народна школа не може и не сме бити коиФесијоналног типа, а веронаука да буде предмет споредан и да се предаје по договору с ђачким родитељима; зато опет етика да буде у школи облигатан предмет. 7. Да би шкода народна могла положити поуздану основу ученикову карактеру у погледу народности, онда између ње и народног духа и живота не само да не сме бити никаквих несугдасица, већ шта. више народни дух, његови осећаји и тежње морају се како ваља објашњавати и правидно схватити. 8. Да би напослетку шкода могла код ученика бдаготворно утицати на развитак грађанског карактера, то ће се ујемчити претходним двема погодбама и повећањем уџбеника, како је то нагдашено у 3. тачци. 9. Да би школа народна била што приступачнија духу, осећањима и потребама народним. она се мора вратити у руке народне са целокуџном управом својом. Вратити школу у руке народне значи, поверити је надлежним чиниоцима, као учитељима и остадим круговима школским и културним, даље, родитељима и грађанству самоме у опште (самоуправи). 10. Да би се све што је до сада речено могдо поузданије остварити, потребно је да постоје ови јавни органи шкодске управе: I. Шкодски саветник градски, срески, окружни и земаљски; даље земаљски савет са секцијама за школе чешке и немачке као врхОвна инстанција у земљи. Шкодски савет састављају изабрани учитељи свпју школа, грађани, знадци декарски и техиички, застуиници самоуправних теда, окружни и земаљски надзорници шкода, а у извесним приликама и владпни заступници, које наименују поллтичне власти. Председници школског савета бирају се из реда чланова и не требају потврђења. 11. Упоредо са шкодским саветима потребне су и учитељске конФеренције среске, окружне и земаљске са својим сталним одборима. Тима конФеренцијама спада у дужиосг, поред остадога, и израда уџбене основе. III. Педагошки надзор над радом учитеља врше школскн надзорници окружни и земаљски. Ти надзорници нису државни чиновницп, нити стадни чиновници у опште. Њих бирају школски савети уз судедовање учитељских конФеренција. Надзорници истина не морају бити из реда учитељског, ади морају имати квалиФикацију нарочптог инспекторског испита.