Prosvetni glasnik

638

ПРОСВЕТБИ ГЛАСНИК

дннар п по и два дппара — ннје за народ. Ми немамо ни појма, колико би се могло продатп тих књига, када би им се цена кретала између 10 и 20 пара. Ту најјасније излази на видело, како наша дечја књпжевност потребује да је се прихвати неко, ко више цени њезину културну задаћу, но трговачки успех. Срет. А. II.

КШВ ПРОГРАМ ТРАЖЕ ЧЕСИ 31 СБОЈЕ НАРОДНЕ ШКОЛЕ

1. Првенствено и најживље старање захтева народпа гикола, јер она полаже основ за даље внше образолање, а после још и с тога, што је она огромној множинп деце (више од 90%) јединп извор образовања. 2. Задаћа је народне школе да да што је могуће свестраније и шире образовање, које је само за се готова целина. Она исто тако припрема ученике за самосталан живот у друштву, као тпто полаже и основ њиховом даљем образовању на вишим школама. Народна школа није завод само за учење, већ и за васпитање, јер има да спреми ученике тако, како ће каснији стварни живот или даље школско образовање моћи развити у њему добар и угледан карактер, како у погледу хуманитета, тако и с обзиром на страну народну и грађанску. Како уџбену, тако и васпитну задаћу школе, ваља изводити у смислу и духу сувремених знања, а у обиму, који допушта схватљивост ученика. 3. Како је народна школа за вшне од 90°/ о деце једннн васнитни завод, у коме се она снабдевају потребним знањем за живот, то мора настава нмати практичан карактер, то јест, мора се прилагођаватп животним приликама и околностнма. То се може постпћи, када се у уџбене предмете уврсте и предавања о уставу и устројству општина, науке о здрављу, васпитању и основе народне економије. Даље, када се обрати нарочита пал;ња на месне потребе округа, среза или општине, па се према томе удесе и потребни уџбеници. 4. Како је народна школа, као што раније вагласисмо, основа за даље студије на впшим школама, то мора бити органски део васколиког школства, задржавајући при том свој тин и своју самосталност. Та унутарња веза школе народне с осталим школама огледаће се нешто у реФорми свега начина учења наведеног у трећој тачци, а нешто у погодном избору управних органа школских, као и у академском образовању учптеља народних школа. 5. Ако се хоће, да народна школа достојно одговара својој задаћи, мора бити потпуно слободна и ван сваког утицаја од назадњачких захтева и тежњи. Нарочито не сме бити ни слушкиња државних интереса, ни агенат црквених смерова. За њезино унутрашње устројство, њезин по-