Prosvetni glasnik

810

111'ОСВЕТНИ ГЛАСНИК

ставниди н.мају за то нарочити хонорар од државе или од својих ученпка. У ову групу убраја се: иевање и стенографија, у гимназијн јога Француски, а у реалци латинскн језик и рачуноводство. У току 1897/8. шк. године учило је: Певање 14803 ученика, СтенограФију 2692. Француски (у гимназији) 956, Датински (у реалци) 627. * Рачуноводство је предавано у 6 реалака. У неким средњим школама изучавају се Факултативно још неки предмети. На то упућује разноврсност народности, што састављају данашњу Мађарску. Тако има курсева за српски, румунскп, словачки језнк и т. д. За тим енглески језик, ручнн рад и рад у лабораторијама. * * * Наставни језш. — Данас је у огромној већиии мађарских средњих гакола наставни језик мађарски. Тако је у 175 школа. У средњој школи Мађари гледају моћног Фактора који служи њиховим националним тежњама, њиховом државном јединству. Тим се може само и објаснпти зашто је држава настала свом тежином свога ауторитета да што више школа приме мађарски језик. Мађари хвалисаво тврде да ово иде драговољно, без нринудних мера, пз неких патриотскнх разлога. Овако тврђење могу примити Французи или Немци, али Срби не. Данас је у Мађарској ера мађаризације. Поред све равноправности, Мађари имају највише права. То најјаче осећају најслабији. Често се чују у јавности тужбе како се у школе уноси мађарски језик насилним наредбама. У српским школама не може нико бити учитељ, ако не зна мађарски. Пре неколико месеца наређено је да се у једној српској школи наука хриш&анска иредије на мађарском језику! У крајевима где живе немађарске народности нема ни једне вароши, ни једног већег села, коме Мађари нису натурили своје име. Не замерамо. Од наших замерака не би било никакве користи. Хтели бисмо само да сваку ствар изнесемо у правој боји. Кад би мађарски језик био леп, мио и звучан, кад би њихова литература била богата, онда би се мађарско тврђење могло разумети. Кад све то ннје, онда је неоспорно да мађарски језик у мпоге школе улази силом ауторитета државног. Тешко је да се ово наше тврђење може разложно оспорити. Неколико средњих школа су у друкчијим приликама. У њима још није наставни језик мађарски. То је, вероватно, и осмелило Мађаре да тврде оно што нзнесмо. У тај чудан изузетак, по звапичпим мађ. пзвештајима, убрајају се: 6 средњих школа румунских, 7 школа немачких, 4 немачко-мађарске и 1 српска. Ову српску школу Мађари зову србо-