Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

1223

оставити Етрурију (1Ло. I 34). Значи, он се родио пре прогонства Тарквинија Охолог на неких сто и тридесет година, јер од доласка првог Тарквинија у Рим до краја владе другог Тарквинија нротекдо је отпрпдике толико (Анко Марције влада још најмаае шеснаест година, Тарквиније Старији био је на престолу тридесет осам, Сервнје Тулије четрдесет и четири и, напослетку, Тарквиније II двадесет четири године). Међутим Колатин је при Тарквинијевом прогонству још мдад човек од својих тридесет година, дакле отац га ,је био родио у старости од сго година. Напослетку да поменемо и ово. Врут у ночетку владе Тарквинија Охолог био је, по причи, још дете (Бшпуз. IV 68) I 46, Б10пуз. IV 69, 1)ш Сазз. 1'г. 11, 13); одмах пак по прогонству Тарквинијевом ми видимо да он има већ одраслу децу. Осим хронолошких има, и то у врло великом броју, у традицијоналној римској историји старијег доба и стварних немогућности и невероватности. Ми ћемо, примера ради, саопштитити неколико таквих случајева. Познато је да је Ромул по тој традицији населио Рим бескућницима и да је био принуђен приредити отмицу Сабиљанака, што му нико од суседа ннје хтео дати кћери за жене његовим поданицима. Је ли то могуће, кад по истој причи Ромул оснива Рим у исто време кад му дед по матери влада у Алби, најмоћнијој вароши тога доба у „1ацији, Нумитор, с којим је он не само у добрим односима, него гајејош он баш довео на тај престо ? Уопште Алба .1онга не стоји с Римом ни у каквом односу све до Хостилија, и ако је она управо метропола Риму, и, кад Нумитор умре, не наслеђује га Ромул. Традиција на пример вели да је Нума провео сву своју владу, а она је трајала неке четрдесет и три године, у ничим непомућеном миру. То је међутим просто немогуће, јер је он наследио престо од Ромула, који је сву владу провео ратујући са суседима, надбијајући их и отимајући им земље. За Хорације даље и Куријације прича се да су били деца две сестре, да су се њихове матере удале у исто време и у исто их време, тројке, родиле! За исте Хорацнје и Куријације вели се даље да су својим двобо.јем имали да реше рат између Албе и Рима, што такођер нико неће веровати. Јуније Брут је био блесав и зато му је Тарквиније одузео управу над својим имањем; међутим исти Тарквиније поставља њега за 1гЉшшз се1егит, а то је прво звање носде краљевског, и шаље га у Атину као посланика. Ту долазе и сваком познате приче о Хорацију Коклу, Муцију Сцеволи и много штошта из прича о Коријолану и о Цинцинату. У причи о поразу на речици Кремери каже се да је у породици Фабија било три стотине и шест чданова способних за оружје, а свега један који није дорастао до копља и коња! Итд. Из ових разлога, који би се још могди умножити, јасно је да традицију о старијем доба Рима не треба сматрати за историју. Па шта је онда она? иди, другим речима, какоје она постала? 0 том имају више мншљења, која ћемо ми овде прегледати.