Prosvetni glasnik

] 222

ПРОСВЕТНН ГЛАСНИК

он је заузео Рим и повукао се тек пошто му је предато све оружје (остављено је само гвожђе за алате) и дати таоди. Имају две верзије о Коријолааовој смрти: по једној њега убијају Волсци што их је преварио, док по другој Коријолан доживљује код Водска дубоку старост и умире природном смрћу. То исго издази и из чудеса, — управо чудеса су најбољи критеријум за поезију, јер што је чудо то није истинито нити историјско. А у старијој традицијонадној историји Рима препуно је љих. По њој на пример Ромула и Рема родила је Реја Силвија са самим богом Марсом, даље њих је вучица одгајила, а Ромул се при једној страшној бури вазнесао на небо и ту постао богом Квирином. За Нуму се прича да је био ожењен богињом Егеријом, да је једном претворио посуђе од земље у сребрно, воду у виио, а обична јела у најдивнија, да је други пут опио шумске богове Фауна и Пика вином које је сипао у извор из кога су они пили, па их онда везао и држао дотле везане, док му нису казали неке мађијске Формуле. За Тарквинија I, даље, прича се, кад је долазио у Рим из Етрурије — он је био пореклом Грк, али је живео у Етрурији — да је орао слетео на њ, дигао му шешир, па га затим опет снустио на главу, чиме му је предсказао да ће некада постати краљ у Риму. Сервију Тулију, док је био дечко, горео је једном пламен око главе. После боја код Арзије бог Силван је објавио гласом из шуме да су Римљани победили, јер је од Етрураца нао један више. У првом латииском рату ратују на римској страни Кастор и Полукс и они се после боја .јављају у Риму и први доносе новост о римској победи. Хронолошке немогућности нису мање јак доказ да у традицијоналној римској историји не стојимо на чврстом тлу. Особито су очевидне неколике такве хронолошке немогућности у историји двојице Тарквинија. Тарквиније Приско је по традицији дошао у Рим за владе Анка Марција, и то по Лицинију Мацеру (Диописије Хал. IV 6 р. 211, 43) у осмој години његове владе. а по Гнеју Гелију чак у нрвој (ЈШ. р. 211, 41). Он је тада био већ ожењен Танаквилом. Сад Анко је владао свега двадесет и четири године, а Тарквиније Први тридесет и осам. Од доласка његова у Рим до смрти му било је дакле протекло педесет и четири или шесет и две године. Узмимо први случај, као лакши, онда је Танаквили при мужевљој смрти .било бар шесет и осам година, јер је при доласку у Рим као удата морала имати бар четрнаест година. Међутим нрича вели да је Тарквиније по смрти осгавио малу децу, атоје немогућно, јер би их онда Танаквила била родила у старости од преко иедесет година. Традиција даље представља Тарквинија Охолог, кад је збацио с престола Сервија Тулија, младићем. Али како може то да буде, кад се он родио пре доласка Сервија Тулија на нресто, на ком је он седео четрдесет и четири године? Тако исто и ово је немогуће. Луције Тарквиније Колатин био је унук Арунса, брата Тарквинија Старијег, по сину му Егерију. По причи овај Егерије родио се пре него што ће Тарквиније Старији