Prosvetni glasnik

1172

ПРОСВЕТНИ ГДАСНИК

не општа свима народима, који се налазе на одговарајућем стунњу кудтуре, или су га већ имали. Ну, потврда је још већа и значајнија у толико пре, што смо ми видели да су и обреди при вршењу -дотичнога култа скоро истоветни са грчким хероским култом, јер су они без сумње више него слични са њима. Овај Факат је за нас од особите важности, те се о њему и његовом значењу мора размишљати. После овога, што довде рекосмо, сасвим је природно и питање: од куда је потекла та истоветност између обичаја једног народа, који је пре толико векова живео, и обичаја нашег народа, који се још и данас са таквом ревношћу стара око испуњавања тих обреда ? Није ли извршена позајмица самог обичаја, или бар његових церемонија? Кад је та позајлнца, најпосле, могла бити извршена.; да ли за време доласка Срба у ове крајеве, или за време примања хришћанства, или у току доцнијег времена? Не само нама, него још и доцнијем научном испитивању неће бити лако дати на ова питања тачан и сигуран одговор; ну, ипак ћемо у следећем одељку бар покушати, да испптиваоце учинимо пажљивим на неке ствари, које ће по свој прилици бити од важности за правилно решење овог питања. III. Порекло култа. Идући и даље путем, којим смо. до сада ишли, т. ј. повлачећи парадеду између хероског кудта код Грка и обреда наше сдаве, ми видимо, да нас установа овог хероског култа код Грка води на извор, у коме је и наша народна прехришћанска релпгија, и ако доцно, ади ипак могда наћи образац за установу славских обреда. Од куда је, дакле, овај култ код Грка? Познато је да је код Омира култ хтонијских богова и других бића веома запостављен, те га скоро можемо као непознат сматрати. 149 ) Ну, ипак као што су то уочили испитиваоци на основу извесних рудимената у Омировим песмама, морамо закључити, да је и пре Омира хтонијски култ био Грцима познат, ади да се испред култа олимпијских богова за време Омирово морао натраг повући. 130 ) Већ у времену Хезиода надазимо ми јако распрострањен и познат хтонијски култ 151 ) ,4в ) Вепекеп ор. сИ. ст. 2452. 1М) ) Оепекеп, ор. м(;. ст. 2452. — М. Ноегпев, ХЈг^езсМсћ^е <1ег Киш1; стр. 86: »Киг (1еп Агсћаео1о§еп -«чгс1 ев ешез Велгавез, Даза (1еш уогћошепасћеп 6песћеп1ћиш еш Си11 Лег аћ^езсћЈеДепеп 8ее1еп пшћ( &етс! \таг, каит ћеЛиг&п. Х)1е Хеи^шзве (1ег а11еа1;еп ВезхесИип^ Леа §песћ1асћеп ВоДепа а4аттеп гит §гозаеи ТћеНе аиа Огаћеги * и т. д.— Е. ВоМе ор. с111, стр. 157: »Јп (1еп ћотепзсћеп 6е<Нсћ1еп 8еЉз1, уои (1еп зопз(; јп (Незеп ћегзсћеиЛеп Уога^еИип^еп уоп с1ег Шсћ^кеН; <1ег аћ^езсШеЛепеп 8ее1еп аиНаПепс! аћа^есћет!, \\'агеп ипв КисИшеп1е ешез еш8( зећг 1ећеисН§-еи 8еекпкиИев еп4^е^еи^е(;ге(;еп * ш ) Ђепекеп ор. сИ. ст. 2458 и даље.