Prosvetni glasnik

340

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

б) Невероватпи измишљени примери Ојви су примери најмањег значаја од свих примера уопште, који се употребљавају у моралном васпитању. Они врло често могу бити од веће штете за душевно развијање васпнтаниково уопште но од користи. Најбољи представник ових примера јесу гатке. 1. Гашна употребљава се такође у моралном васпитању, од чести као забава и као средство за развијање Фантазије, а од чести баш у цељи моралног васпитавања, и то код најмдађих васпитаника. 0 васпитној важности гатке уопште мишљења су подељена. Русо и Филантроажти одбацују их, као год и басну. Други, нарочито садањи Хербартијанци, придају јој велику васпитну важност код најмлађих васпитаника. „Гатка — вели Линднер — уводи у идеално царство најпростијих моралних одношаја; добри и рђави су строго одељени једни од других; зло неко време одржава надмоћност над добрим, али најзад оиет побеђује добро". 1 ) И заиста ова добра страна у гатке могла би се корисно употребити. наравно са много обазривости, кад не би било других много јачих рђавих страна у ње, и кад јој се не би могло наћи замене у занимљивим краћим и дужим причама вероватне садржине, којих је данас, Богу хвала, у изобиљу у литературама свих културних народа на свету, те их само треба пробрати и употребити. А гатка има заиста врло много рђавих васпитних особина, Да оставимо њене мане које су штетне по чисто интелектуалНо развијање дечје, па да узмемо на ум само оне главне мане које могу штетно утицати на морално развијање, па их је довољно за извођење суда да их треба искључити из моралног васпитавања. Истинитост се, пре свега, сматра у моралном васпитању као веома важна врлина, а лаж и неистина као порок. Деца су због живе Фантазије и иначе склона лажи, најпре нехотичној, но из које се после у неразумном васпитавању лако развије и хотимична. Употреба гатке јесте један моменат таквог неразумног васпитавања. Васпитач мора често да употреби сву своју вештину и да утроши силан труд, те да сачува свог васпитаника од порока, лажи и неистине. А птта чини гатка у том погледу? Њом се не само не потпомаже онај трудан васпитачки посао, већ му се одмаже. Дете се гатком као навалице одржава у неистини и заблуди и учи се ономе што је лажно. У данашње просвећено доба не треба да прође много времена, па да дечак данашњег културног човека увиди и сазна, да нема иатуљака ни човечуљака с брадом до колена, да нема вила ни змајева, нити да се могу волшебним штапићем претварати људи у животиње, камење и цвеће, итд. итд. Па шта се онда збива у његовој младој души када дође до тог просвећеног сазнања? Онда се

а. А . 1 <тс1пег, ЕпсуИорасНе, стр. 224.