Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

709

Понеки су учитељи покупгали да оснују и читаонице за народ (у Бољевцу и др. местима). Брема извештају школскога падзорпика за округ чачански млади учитељ у Косовици давао је млађим људима на читање књиге из своје књижнице. „Показао ми је списак по коме је око 70 књига узимато на читање," вели надзорник. Учитељи су описивали поједииа села за ГеограФСКи Завод у Великој ГОколи; они су прикупљали народне умотворине и т д. и т. д. У културном раду ван школе узеле су удела и многе учнтељице, па су и оне подигле свој углед. Има случајева да су неке учитељице кренуте из неподељених школа у подељене, да би им се олакшао рад и положај у друштву. Али су грађани молили да им се такве учитељице врате, јер су задовољни њиховим радом. Да паведем неколико редова из једне такве молбе: „Г-ђица, Надежда Глишпћева, учптел-ћица је две године код нас у селу Ћ срез и округ пажаревачки. Као учител4ица служи целом селу и школи за углед, а као наставница у школп и на спрам нагае деце врло је добра и вредна у раду; с нагаом децом иеома лепо и благо иоступа тако да нами бол^и учител или учител^ица не треба ЕЊним премештајем г. министер учинио би целом селу и свој нашој деци велику жалос и неправду... Сви ђаци школе ћ и сви ђачки родител^и моле г. министра да нам испуни ову молбу." На молби су се потписали први грађани, а свакако и најстарији, судећи по правопису у молби, и г. министар им је учинио по жељп. т. ј. није им нреместио њихову учитељицу, већ је остала и даље у Ћириковцу. Имало је учитељица, које су радиле у неподељеној школи а уз то још и у продужној шкоди и школској градини као год н учитељи. Једна таква учнтељица премештена је из неподељене у подељену школу; чим је она о томе чула, дошла је у мннистарство и молила да остане у својој неподељеној школи с изјавом: „ја сам у школн с успехом радила, имала сам и продулгну школу, и ако ми је г. школски надзорник казао да је не морам отварати. Радила сам све као што раде иучитељп, гаколску сам градину плотом заградила, иа сам са ђацима и обделавала је. Људи •су у овом селу добри и мирни. Ја не волим да живим у варогаи, више ми се допада у селу. Намучила сам се и напатила, па молим да останем у овом селу где сам све спремила за зиму, јер су ми сељаци дали буриће и др. те сам сместила зимницу"... 0 раду оваквим вредних и честитих учитељица лепо је изнео и школски надзорник за тимочки округ. Ево какоонкаже: „народ у овом крају много пати од незнања и иеумешности домаћица и матера. Заузим.љиве и умешне учитељпце не жале труда да покажу својим ученицама практично у школи како се кувају јела; упознају их са ручним женским радовима, плетењем, гаивењем и ткањем; показују им како се справља •сапун и перу когауље; како треба спремати постељу и ветрити собу; како .да се држи чисто посуђе п како да се спремају разне кућевне намирлрооветни гласник, вњ. II., св.. 6, 1902. 48