Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

711

што и закон тражи, а пре тога ваља да се пракупи новац, који је дат на зајам приватнима, да не би нропао. Министарство је п предузело нешто да ради у овом смислу. * Окружни школски одбори вршнди су уонште тачно своје дужности, помажући морално да месни шкодски одбори раде како од њих закон тражи. II њима се има захвалити што се у многоме осетио иапредак у нодизању школских зграда и т. д. Још веће добити моћи ће се очекивати од окружних школских одбора, кад у њих уђе већи бро.ј људи, како је то по новом законском пројекту. Велика је погрешка, коју су чинили већина окружних игколских одбора, што нису прегледали школске рачуне прихода и расхода појединих школа. Има округа у којима нису прегледани школски рачуни откако је ступно у живот садашњи закон о народним школама! * Стални школски надзор беше предмет проучавања ц критнке и иозваних и непозваних готово целе школске године. 0 њему се доста нисало и говорило, а то ја схватам као знак општег интересовања за школу. Многи с.у се изјаснили против ове наше нове установе, и што је интересантно већина учитеља изразила се да није за стални надзор. Нема сумње да је негодовању против сталнога надзора узрок и то, што се запазило да су понеки надзорници и грегаили у свом раду. Али је моје дубоко уверење да је стални школски надзор врло потребна и корисна установа. Нека су учитељи најидеалнијп људи, нека школски одбори врше свој задатак најсавесније и најтачније, нека су школске прилике уопште идеалне, на ипак треба да буде сталног школског надзора. Несумњиво је, да је народна школа најважнпја установа у свакој земљи, од које се, на првом месту, очекује да просвети народ и препороди друштво. Зато у Немаца и има изрека: „Народиа је школа Велика Школа за народно просвећивање". Држава, која озбиљно рачуна на бољу будућност, и која зато хоће из дана у дан да нодиже културни развитак на виши ступањ мора имати људе, који ће сваког часа моћи дати рачуна: како је са народним просвећивањем, који ће отклањати сметње и унућивати га правим путем. То је највиши, то је идеални задатак сталнога надзора, који му је држава поставила. Држава, која се у истини стара за добро своје, за добро својих суграђана, не сме се одрећи права да води стално надзор над народним школама и кад су прилике њихове најсјајније. А по себи се разуме да школски надзорници морају бити стручни људи и одушевљени за свој посао, који ће се свом снагом својом заложити да што боље одговоре дужности, која им је поверена. Они не смеју бити 48*