Prosvetni glasnik

758

иросветнн гласник

иризнати, али не и за основну школу. Односно овећесерећн, да деца, која је посећују, немају још оне духовне зрелости, која је нотребна за разумевање карата, и да је основна школа заузета толико важнијим иредметима, да за објашњење карата не остаје довољно времена. Даљо, да су основне школе већином нренуњене, те неће бити могуКе на такав начин предавати геограФску наставу и т. д. Истина Шахт има ираво кад велн, да има многа знања којима треба само заврншти образовање и која су још далеко од разреда, али ће исто тако бити истина н то, да се може од онога, што се даје с карте прочитати, доста и ученику основне школе објаснити. Остале напомене н тако говоре за предавање наставе на означени начин; јер баш зато, што се у оснонној школи можо мало времена употребити на геограФску наставу, гато су разреди преиуњени, мора се настојавати да се деца што је могуће вигае учине самосталном, а то је само објашњењем карте могуће. Дабоме да учитељ мора добро промислити, шта се може у овом погледу од ученика захтевати, нарочито у погледу на закључке, које се дају извести из посматрања карте. Било би непедагошки, ако учитељ у томе иде много далеко и од ученика тражи ствари, које прелазе преко њнховог духовног видокруга. Добро одабираш грађе и обзирање на дечје мо&и за схватање јесте код објашпења карата безусловно иотребно; у оагите с тим се сме тек онда аочети, иошто ученици стекну ону духовну зрелост, која је за ово иотребна. Истина да мора још у насгави у познавању домовине, у трећем разреду, иочети објашњавање карата и .још на овом ступњу мора ионешто бити припремљено за читање карата; али потпуно разумевање не може се још овде постићи. Еад се учитељ у настави на вишем стунњу у оно упусти, што је било предузимано у погледу читања карата у настави у познавању домовине, одмах ће увидети, како су ученици многе ствари иогрешно разумели и већином многе заборавилп. Али и у најповољнијем случају неће бити од штете понављање. Зато је најбоље, ако учитељ ништа не претпоставља, него са свим изнова иочне с објашњавањем карата. Нримети ли у томе, да ученици лако схватају, онда може нреко тога брзо прећи и ићи даље. Којим иутсм треба учитељ да иде, иа да иостигне код ученика разумевање карата Р 1 ) Полазна тачка за све што треба учитељ у овом погледу да постигне, чини карта места становања и његове најближе околине, чије је тачно разумевање неопходно потребно за разумевање карата у опште. Само онај ученик, који је уиознао карту на основу неиосредног иосма] ) Упореди с ОЕШ1 нарочито: Јатг, сНе В11с1ип;* ^ео^тарћхвсћег Уоге1;е11ип§е11 (ХеНзсћгШ 1иг 8сћи1§ео§гарћ1е, V., 300); БеИгЈп^ет, (1аз Каг1епуегз4апс1ш8 111 Дет М1Ме18сћи1е (Јаћтеаћепсћк (1ет К. К. 81;аа1;8-ТЈп4еггеа18сћи1е ш Вогеп, 1889.); БогепгЕлћитаи, АпкНипд- гит Каг1еп1е8еп ("Шеп, Но12е1); Бећтапп, УотЈезип^еп, 271 ^ 1;еу?ет(;, с!ет ћеш1а1 ;кип(Шсће 1Јип1;етсћ(; 21.