Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

199

прпи танан појам товечанства настаје тек код Римљана. А код модерних народа, који у најновије доба све више преживљују доба изодованог живота, везаних једним истим материјалним и духовним везама, буди се све впше појам заједнипких интереса, који ће их све више везивати у једну велику целину у којој ће сви народи бити само органи једног већег организма — човечанства; и приближујући се један другом и везујући се све више, народи ће све више губити оне опште засебне оддике, које их одвајају једно од другог. — Тако се у Фамидијама врши продес пдемена, у пдеменима процес народа, у народима процес човечанства. В.). А то везиваље народа у једну све већу цедину највише чине основни интереси човекови, усдови за живот његов, привреда и економија. Првобитно свака је Фамидија имада своју привреду и бринуда се за себе и само за себе, и на том најнижем економном ступњу није ни могдо бити никаквих заједничких веза и интереса. А што се привреда н економни живот народа, са све већим умножавањем становништва, вшие развијају, то и потребе, радови и извори иостају све већи и рпздичнији те су народи све више упућени једни на друге, интереси народа све их више везују један за други, те тим отпада један од гдавних усдова рата. Као гато је прво веће друштво постадо везивањем рада човекова за земљу, тако и све већа кудтура везујући поједине народе за н>нхова земљишта, одређујући им стадна места на гдобу, све их више упућује једне другима; све више сваки народ постаје потребан свима другим народима и тако сваки народ постаје све више само део једне веће целине, човечанства; интереси сваког народа постају само гране заједничких општих интереса свих народа. Тако добро разумевани заједнички интереси јаче и сгалније везују људе и народе него сви други историјски моменти и снаге. Прва Форма човечанства јесте економно човечанство; први уређујући иринцип његов јесте економни интерес; прва снага која скида народе с висине самосталних цедина до делова и органа једне велике цедине и организма — човечанства, јесу потребе живота и привреда; први ) г сдов да се сви народи као поједини делови и органи вежу везама зависности у цедину човечанства, јесу животне потребе свих народа и те основне животне потребе и привреда јесу најчвршћи и најстаднији темељ, на коме се може дићи једно човечанство. За економне везе човечанства везују се и даље везе његове; за чврстим везама интереса доћи ће и Финије везе разума; прво ће привреда и трговина везати све народе у једну цедину а после ће наука доказати да то треба да буде; у телу Једног економног човечанства развиће се и душа његова. После нолитике ратова и освајања која је одвајала народе настаје кодонијадна иодитика као прва изјава потребе свих народа сваком народу; свих делова земље сваком делу земље. Са