Prosvetni glasnik

НАУКА И ЕАСХАВА

36

по овим знацима: 1) Први је напор већи, други слабији, а затии се снага мало мења. 2) У свих пет стезања добијају се на динамометру готово једнаки бројеви. 3) Снага постепено опада од првог до петог стезања. 4) Снага се по мало увећава. Ево просечних бројева, добивених за сваку од тих група.

1. стезање

2. стезањо

3. стезање

4. стезање

б. стеаање

1. група 2. , 3. , . 4- „

23 кгр. 18,7 , 24,1 , 17,3 ,

18.5 кгр. 18.6 , 22,5 , 17.7 ,

19, кгр. 19,2 , 21,2 , 18,7 ,

18,7 кгр. 19,4 , 21,3 , 18,7 ,

18,3 кгр. 17.8 , 19,5 , 20,7 ,

Можемо, дакле, имати већ неку представу о Форми издржљивости ученика, вршећи огледе само помоћу динамометра. Навешћемо овде пример, који показује неку превагу неколиких стезања динамометра над оним. Оглед је извршен на једном ученику, коме је било 18 година, и то пре заночетог лоптања, и после свршеног играња, које је трајало два часа, за које је време он много трчао и правио веће наноре. Ево циФара, добивених од десет стезања узастопце: Пре игре 48; 48; 45'5; 45; 48; 45; 45; 44*5; 44"5; 45. После игре 46; 42; 47; 37; 28; 35; 26; 25; 22; 22. Из тога броја циФара видимо, да је у првим трима стезањима снага -била једнака до и после игре, но, почев од четвртог стезања, снага брзо опада иосле игре, што зпачи, да је субјекат већ био заморен и степен његове издржљивости јако се смањио. Питање о мерењу издржљивости ученика ипак, без обзира на те резултате, не треба сматрати као свршено; можемо бити сигурно уверени, да ће проучавање издржљивости, извршено номоћу разних метода параделно над једним истим ученицима, довести до веома интересних резултата, који ће имати практичне вредности и примене; такво паралелно посматрање до данас нико није извршио. Нећу се задржавати на мерењу осталих физичких Функциј^; при описивању радова Бине и Васкида укратко сам показао методе, који се употребљавају за мерење брзине кретања; сличне огледе вршили су и неки аморички научиици (Вгуал, (Ш1>ег1, Вге8з1ег и т. д.), но резултати, до којих су ти научници дошли, нису од општег интереса. Показаћу само на пзвод из рада Бине и Васкида, који се састоји у томе, да најбржн учсници у трчању нису у исто време и најјачи, — то су већином ученици просечие снаге — јачине. 2. Груиа — Стање чулних органа — Проучавања стања чулних органа у деце школског.а доба тек сад почињу, број им је малл, и она су дала -за сад врло мало општих резултата. То се у неколлко објашњава тиме, 24*