Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

365

живања, јер том приликом иомоћу њега добијамо ведичине ради разноврсних упоређења. Огледи, извршенн сличпим начнном над 1400 деце оба по.га од 6—9 година показали су, да се осетак при распознавању боја и тежине правилно увећава са узрастом; осетак пак прн боловима смањује се. Могли су се ти резултати и раније предвидети, али није било могуће знатл раннје, у којој мерн бива увећање осетка,, и до кога се доба — узраста — могу запазити његове измене. У овој таблици изнећу резултате, које је аутор добио (Да бих их представио у најјаснијем облику износим резултате само за 8 разних доба старости):

Доба

Осетак при распознавању боја

Осетак при одређивању тежине

Осетак бола

старости

Мушки

Женски

Мушки

Женсви

Мушкп

Женски

6 год. 8 , 10 „ 12 „ 14 „ 16 „ 17 „ 19 „

8,3 9,6 6,0 4,8 4,8 4,3 4,0

9,6 7.0 5,2 5.1 4,6 4,0 4,9

13,0 12,2 8,6 7,6 5,2 6,0 6,0

16,8 11,0 9,2 7,6 7,2 6,8 6,4

126 170 167 200 213 270 275 278

115 118 145 146 182 185 193 175

За осетке при разликовању боја циоре у таблици означавају, колико је котурића иросечно нађено који су били исте боје као и задати модел — што је тај број мањи, тим је осетак већи; за осетке при разликовању тежине, циФре означавају разлику у грамовима међу теговима, који су се ученику учинили једнаки, дакле опет онако као и горе, што су те циФре мање, тим је осетак већи; најпосле, циФре, које показују осетак при болу означавају величину притиска у грамовима, који је изазвао бол, — што су циФре овде мање, тим је веки осетак. Из напред изложене таблице видимо, да осетак дечји при разликовању боја и тежине готово се подједнако развија са годинама живота, а то развијање најбрже бива у годинама 8—12, а онажа се и у годинама 16 и 17 ; велике разлике међу оба пола не испољавају се. Напротив, осетак бола јаче је развијен у женске деце, него у мушке, и само за шестогодишњу децу разлика међу половима бива врло мала, но већ у осмој години та је разлика знатнија и са годинама се увећава; тако, осетак у мушкараца мења се од 126 до 278, док у девојчица свега од 115 до 175. Ти резултати још не стоје у јасној вези са другим психичким Функцијама, но то је само за то, што још непостоје истраживања, у којима би били проучени паралелно осетци и више психичке Функције ученика, д било би врло интересно да се изврше таква истраживања, — тек тада