Prosvetni glasnik

454

ПРОСВЕТНИ МАСНИК

редних друштава, пчеларских задруга, утицају школских градина на рационадно обделавање земљишта и подизање воћњака и винограда и општег утицаја на сеоски свет, да ностане заинтересован и пријемљив за све што је лепо, добро и корисно. VII 0 меснон и окружном шкодском одбору а). Школски су се одбори махом старали да одговоре својој дужности према чл. 94. закона о народним школама, али материјално снабдевање школа врло су често тек вршили под притиском школскога надзорника и полициских власти и тиме задавали много излишног посла учитељима и школскоме надзорнику и ометали правилно развиће школе, те се мора доћи на једно непопуларно, али корисно мишљоње, да их треба укинути бар по селима, где још нема развијепе свести о многим потребама школским, јер се врло често мисли, да школи не треба ништа више но само креде, табле и клупа, а често се остави и без ових иајпречих потреба, а већ о потреби многих учила и књнга врло често им се не сме ни поменути. Има примера где нитају: „шта ће ти то, Бог те видео учитељу". — Ови одбори праве наЈвише сметње и при зидању нових школа, проширивању школа а нарочито отварању новнх одељења. јер стално воле т да просторија буде мање и малих како бп се популарисали код својих сељана са мањим уписом деце и да школа мање кошта. Данашње законе дужности укинутих школских одбора ваљало би пренети на управитеља школе, односно колегијум школски, школског надзорника, а иод главним надзором министарства, слично гпмназијама. — Народне бн школе убрзо н увелико кренуле унапред тада, јер би и школски прирез онда био у рукама управитеља школе, а овако га често ваља отимати и из руку благајничких, пошто се велике муке видело док је извучен из касе политичке општине. б). Школски окружни одбор прегледао је и одобрио све месне буџете за ову рачунску годину, извршпо преглед рачуна за прошлу годину и издао одговорним рачунополагачима разрешнипу, саставио школски окружни буџет за ову рачунску годину, и решавао о многим школским питањима за напредак школа у школскоме округу и најзад донео своја решења по многим молбама. VIII Шко.гска имања и школски фондови а) Трнавачка школа има једну њиву у вредности 60 дин. Брачинска школа има две њивице у вредности 60 дин. Лучинска школа има 1 њиву у вредности 40 дин. Шаначка школа има 1 њиву у вредности 600 дин. Коњушка школа има I њиву без вредности. и Велућска школа има 1 њиву у вредности 50 дин. б) Јасичка школа има фонд од 180 динара; крушевачка од 15000 динара. Ерушевачки је фонд заједннчки фонд гимназиских ученика и ђака основне школе; трстенички од 3000 динара, великодреновачки од 197*15 дин. и медвеђски од 600 динара. Сврха ових Фондова је потпомагање и издржавање сиромашних ученика. Овим Фондовима не рукују свуда школскп одбори већ и нарочити