Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА.

485

Ова је таблица врло практично састављена и уређена тако да сваки у њој може наћи све гато се стодова и клупа тиче. Ми смо се истина постарали да у овоме важном питању будемо што краћи, али уједно смо имали на уму да се конспективност нантега рада не коси са легшм пуношћу. Још бисмо имали да проговоримо неколико речи о томе како треба седети код куће за столом, да бисмо избегли сувшпно напрезање очију, па да тиме завршимо овај најважнији део нашега рада, У школи, ма како она била нехигијенски иостројена, деца раде дању и у ретким случајима да немају довољно светлости. Недостатак светлости у гаколама надокнађава се њеном каквоћом, а то је врло важна ствар. Ми смо говорили да се дневна светлост ни у ком случају не може поредити са вегатачким осветљењем, с тога недостатци дневне светдости не могу бити у толикој мери непријатни и гатетни по очи као недостатци вегатачке светлости, која је и без тога за рад, услед већ познатих особина читаоцима, врло неподесна. Много је теже дати подесно осветљење деци код куће. Многа сиромаганија деца живе у тако ниским и мрачним собицама, у којима је и дању немогућно радити, а тек како може бити осветљење у таким собама после 3—4 с&та по подне т.ј. у то доба, кад се деца враћају из гакоде и даћају читања и спремања својих задатака. За таку децу, при таким условима, рад је готово немогућан и није никако чудо што она и по највигае од болести очију пате. Са свим је друкчије код деце имућније, у које су собе високе и добро осветљене и која имају могућности, да у случају недостатка у дневној светлости створе себи депо и правидно осветљење; за њих јз најлакше удесити столицу за рад, само треба знати како, јер често ћемо видети да се иста деца при раду ни у колико не раздикују од деце која су дигаена сваке угодности. Сто за рад треба да је намештен близу прозора и то тако да предњи крај стола не прелази половину нрозора, и да светлост нада с леве стране, како се на хартији не би од руку и пера правиле сенке које би раду сметале. Столица треба да је примакнута ка столу тако да њен предњи крај залази под сто за 4—5 см., друкчије не сме бити. Ако је наслон столице сувише дадеко, лако га је поправити, треба само окачити за наслон једно јастуче, које би доиирало до крста, па је и са тим готово. Поге треба увек да цедом стопалом допиру до пода, а не допустити деци да климају ногама у ваздуху и нузе са стодице, жедећи да се ногама одупру о под. У случају ако је столица висока, треба деци метнути под ноге шамлицу, ако је столица ниска треба под дете подметнути неко јастуче или погаироку књигу, па ће и тај недостатак на овај врло прост начин бити откдоњен. Стодице за малу децу треба да су доста високе и да имају пречагу за ноге, поред тога да су снабдевене са бочним насдонпма како би се деца при умору могла на њих