Prosvetni glasnik

НАУКА Ж НАСТАВА

21

* * * Довде је у кратким речима обухваћена историја и дух старога начина дртања. Сада је нак на реду, да бацимо један поглед на садањи начин предавања и на наставни ирограм, где ћемо одиах ириметити; да сада-њи метод није ни мало бољи од ранијих и да наставни ирограм иружа деци за цртање такво градиво, које се сасвим коси са иедагошким и исихолошкнм захтевима. Прво да проговоримо у кратко о самоме начину предавања, па онда о наставНом програму. У нашим народним шкодама ради се сада по т. з. „ стигмографској методи од Д-р Философије Хилардта (1839 год.). Ова метода и нијс баш тако нова, као што је можда у оно време, веровао Д-р Хилардт, јер она није ништа друго, до преиначена Форма квадратне и ромбичне мреже, која је још много раније употребљавана при писању. Јер, што су код мреже пресеци линија, то су код стигмограФије тачке. По сво.ј придици Хилардт је са својим квадратним — тачкастим системом поново дошао на Песталоцијеве квадрате, с том разликом, што Песталоције сматраше квадрат као основ многим Формама, а Хилардт узимаше више квадрата као основ једној Форми. Ну, ова тачкаста и мрежаста метода постала је из разлога тога, да би се могло са наставом цртања раније отпочети још у дечијим забавиштима; али штете, које ова метода доноси велике су. Лекари су доказали, да су све линије, које се укрштају, шкодљиве за очи, кад се дуже у њих гледа. Дуготрајна пак једнодикост оне системе иомоћу математичке правилности у одстојању тачака и мрежастих линија, знатно повећава умор дечјега ока. Овај умор долази отуда, што се тачке или тачке пресека линија привидно покрећу при посматрању и једна се у другу сливају, те је за то доба узраста, при посматрању и раду, потребан велики очни напор, а ово опет утиче врло штетно на очи. Наравно да они, који заступају ову методу не осећају штетност, коју она чини нежиим дечјим очима из простога разлога, што те очи нису својина тих заступника. Замислите само, какав би умор био за. очи, када би неког приморали да гдеда кроз истачкане или мрежасте наочари?! — Сваки би се предмет налазио као испод какве мреже; исто тако изгледа и деци њихов нртеж, а ово не само да шкоди очима, већ смета и посматрању. Ову методу, која и данас госиодари у народним школама, требало би сасвим забранити, као штетну за децу у сваком иогледу. Она даје само привидне резултате, а не учи дете ни мало у посматрању. Све науке и учење мора бити истинско; сазнање лепоте и истин ■ треба да буде највиши циљ и у настави цртања. Наставно је пак градиво, које пружа деци садањи наставни програм овако: Праве и криве линије, угдови и разне геометриске површине,