Prosvetni glasnik

1'адња главног пгосветног савета

153

4. Рачуницу за II разред основних школа од Илије Букановића; 5. Рачуницу за III разред основних школа, државно издаље; 6. Рачуницу са ратунским задацима, за III разред основних школа од Н. Врсаловића; 7. Рачуницу — усмени и писмени део — за III разред основних школа од Драг. Ћосића ; 8. Рачуницу ц геометријске облике, за III разред основних пшола од Ил. г Букановића; 9. Рачуницу за IV разред основних шдола — државно издање; 10. Рачуницу са геометријом и рачунским задацима за IV разред основних школа од Раше Митровића; 11. Рачуницу и геометријске облике за IV разред основних школа од Илије г Вукановића; 12. Рачуницу за I разред грађанских школа од ЈосиФа Еовачевића и М. Станојевића; 13. Геометрију за грађанске, девојачке и више женске школе од Н. Врсаловића део први; 14. Геометрију за грађанске, девојачке и више женске школе од Н. Врсаловића део други. Ми смо све ове књиге прегледали и част нам је поднети Савету своје мишљење о њима. У педагошкој теорији данас је питање о уџбеницима у основној школи расправљено и према томе је потреба и каквоћа уџбеника за сваки предмет у настави основне школе одређена тако, да о томе није потребно и овде говорити. Па, ипак, то, што је у теорији већ свршена ствар, у нас је у практици још увек отворено и нерешено питање. Отуда и за један исти предмет, као што је на пр. Рачун, у нас постоје и употребљавају се често и у једној истој школи, цо неколико разних удбеника. Сам ®акт што они постоје, и што се .још непрестано употребљавају, мора да нас увери : да су они у нас, можда, одиста и потребни ма из каквих разлога и да се та њихова потреба, бар за извесно време, не може да подмири на други начин. 0 овоме мишљењу утврђује нас и сам Гл. Нр. Савет, јер је и он уједној ранијој прилици донео одлуку: да су доиста уџбеници за старије (III и IV) разреде потребни и да их треба допуштати. Остављајући, дакле, на страну јасне захтеве и одредбе педагошке теорије у погледу уџбеника у опште, и оних рачунске наставе посебице, ми ћемо се у овоме случају држати стварних прнлика у нас и одлуке саветске, па ћемо, према томе, и оценити упућене нам књиге с очекивањем, да ће се Гл. Пр. Савет и сам ускоро вратити опет на питање о уџбеницима у народним школама и да ће праксу довести у склад са теоријом у том погледу. А сад, да разгледамо редом ове уџбенике, почев са онима намењеним за III разред. I. Рачуница за III резред — Државпо издање Овој рачуници замерамо: 1. ПГто није обраћена пажња, да се за поједине рачунске радње узимљу они предмети, којима се ученици више интересују; јер би се на тај начин и радње лакше схватале, боље разумевале и трајније памтиле. просветни гласник, i. књ. 2. св., 1905. 11